Αστρονόμοι: Με ποιο τρόπο θέλουν να μεταδώσουν στους εξωγήινους τη θέση της Γης

Google news logo Βρείτε μας στο Google News. Πατήστε εδώ!

Μέχρι σήμερα, οι Γήινοι έχουν επιχειρήσει μόνο μία φορά να επικοινωνήσουν με όποιον μπορεί να βρίσκεται εκεί έξω. Τώρα, αστρονόμοι παρουσιάζουν ένα νέο μήνυμα που θα μπορούσαμε να στείλουμε στο Διάστημα, αν και δεν είναι σίγουροι ότι θα ήταν ασφαλές να μεταδοθεί.

«Θέλουμε να στείλουμε ένα μήνυμα σε μπουκάλι στον κοσμικό ωκεανό για να πούμε ‘Γεια σας, εδώ είμαστε’» είπε στο LiveScience ο Τζόναθαν Ζιανγκ του Εργαστηρίου Αεριώθησης (JPL) της NASA στην Καλιφόρνια.

Η μελέτη του Ζιανγκ και της ομάδας του, η οποία δεν έχει ακόμα δημοσιευτεί αλλά είναι διαθέσιμη στο αποθετήριο arXiv, περιγράφει ένα μήνυμα πρώτης επαφής κωδικοποιημένο στο δυαδικό σύστημα που χρησιμοποιείται στους υπολογιστές.

Το μήνυμα περιέχει περιγραφές του DNA, των αμινοξέων και της γλυκόζης, βασικές γνώσεις στα μαθηματικά, τη φυσική και τη βιολογία, πληροφορίες για τη Γη και τη σύσταση της ατμόσφαιράς της, καθώς και έναν χάρτη του Γαλαξία και του Ηλιακού Συστήματος.

Δίνει επίσης το ακριβές στίγμα της Γης στον Γαλαξία, χρησιμοποιώντας φωτεινά αστρικά σμήνη ως τοπόσημα που οδηγούν στη θέση του πλανήτη.

Το μήνυμα θα μπορούσε να μεταδοθεί προς την κατεύθυνση ενός δακτυλίου από άστρα, περίπου 13.000 έτη φωτός από το κέντρο του Γαλαξία, λένε οι ερευνητές. Η περιοχή αυτή εκτιμάται ότι περιλαμβάνει πολλούς πλανήτες στη λεγόμενη «κατοικήσιμη ζώνη», την κατάλληλη απόσταση από το μητρικό άστρο για την ύπαρξη νερού σε υγρή μορφή.

«Αν υπάρχουν εξωγήινοι είναι πιθανότερο να βρίσκονται εκεί» είπε ο Ζιανγκ.

Ριψοκίνδυνη επικοινωνία

Η ερευνητική ομάδα αναγνωρίζει πάντως ότι η απόφαση για το εάν θα μεταδοθεί το μήνυμα ή όχι πρέπει να ληφθεί έπειτα από δημόσιο διάλογο.

Αρκετοί επιστήμονες, μεταξύ άλλων ο εκλιπών φυσικός Στίβεν Χόκινγκ, θεωρούν ότι η επαφή με τυχόν εξωγήινους δεν θα ήταν καλή ιδέα, αφού η Γη θα κινδύνευε να καταληφθεί από ιμπεριαλιστές του Γαλαξία.

Μέχρι σήμερα, η μόνη προσπάθεια εσκεμμένης επικοινωνίας με εξωγήινους ήταν το περίφημο «μήνυμα του Αρεσίμπο», το οποίο μεταδόθηκε από το ομώνυμο ραδιοτηλεσκόπιο στο Πουέρτο Ρίκο το 1974 (η νέα μελέτη παρουσιάστηκε ενόψει της 50ής επετείου της μετάδοσης).

Το μήνυμα του Αρεσίμπο, το οποίο είχε κυρίως συμβολικό χαρακτήρα και ήταν πολύ απλούστερο σε σχέση με τη νέα πρόταση, μεταδόθηκε προς την κατεύθυνση του αστρικιού σμήνους Μ13, το οποίο απέχει 25.000 έτη φωτός από τη Γη. Ταξιδεύοντας με την ταχύτητα του φωτός, το σήμα έχει διανύσει μόνο το 0,2% της απόστασης.

Το Αρεσίμπο ήταν για δεκαετίες το μόνο ραδιοτηλεσκόπιο που μπορούσε να λειτουργεί όχι μόνο ως δέκτης αλλά και ως πομπός ραδιοκυμάτων. Το θρυλικό τηλεσκόπιο, κατασκευασμένο μέσα σε μια φυσική κοιλότητα, κατέρρευσε και διαλύθηκε το 2020 και μέχρι στιγμής δεν υπάρχει σχέδιο για την αντικατάστασή τους.

Κανένα άλλο ραδιοτηλεσκόπιο δεν λειτουργεί ως πομπός, ωστόσο το νέο μήνυμα θα μπορούσε να μεταδοθεί στο μέλλον από το ραδιοτηλεσκόπιο Tianyan στην Κίνα, το μεγαλύτερο του κόσμου με διάμετρο 500 μέτρων, ή τη Συστοιχία Τηλεσκοπίων «Άλεν» στην Καλιφόρνια, η σχεδιασμένη για την καταγραφή τυχόν εξωγήινων σημάτων. Τα δύο όργανα θα μπορούσαν να αναβαθμιστούν στο μέλλον ώστε να λειτουργούν ως πομποί, εκτίμησε ο Ζιανγκ.

Στο μεταξύ, σήματα από τη Γη ταξιδεύουν ήδη στο Διάστημα χάρη στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση και τα ραντάρ.

Μέχρι στιγμής έχουν εξαπλωθεί σε μια σφαιρική περιοχή διαμέτρου 200 ετών φωτός γύρω από τη Γη.

Κανείς δεν ξέρει αν κάποιος τα έχει ακούσει.