ΘΕΑΤΡΟ: Η Έξοδος επηρεασμένο από το έργο του Γιώργου Σεφέρη

Google news logo Βρείτε μας στο Google News. Πατήστε εδώ!


 

ΕΞΟΔΟΣ

Η Ελλάδα της Ανατολής  μέσα από τα μάτια του Γιώργου Σεφέρη

 

Θέατρο ΕΛΕΡ

Δευτέρες και Τρίτες του Δεκεμβρίου

Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00

Μία μουσική παράσταση της Φένιας Παπαδόδημα σε συνομιλία με τις ψηφιακές ζωγραφιές  του Γιώργου Κόρδη από την ενότητα  «Ανέστιοι προσφεύγοντες».

Για πρώτη ο Γεράσιμος Γεννατάς ταυτίζεται με το πρόσωπο του Γιώργου Σεφέρη, διαβάζοντας επί σκηνής ημερολόγια και προσωπικές επιστολές του ποιητή προς τον Ζήσιμο Λορεντζάτο, τον «Ζη». Κείμενα που γράφτηκαν στην αρχή της θητείας του Σεφέρη ως διπλωματικός ακόλουθος στην Άγκυρα ( 1948- 1951) και που αντικατοπτρίζουν τόσο τα ιστορικά αδιέξοδα της Ελλάδας όσο και τα προσωπικά του αδιέξοδα, καθώς τα μοιράζεται με τον μοναδικό ίσως σταθερό κι αγαπημένο φίλο του μέσα στις δεκαετίες, τον συγγραφέα και δοκιμιογράφο, Ζήσιμο Λορεντζάτο.

Τα ημερολόγια του  γίνονται ο καμβάς πάνω στον οποίον σκιαγραφείται ο ξεριζωμός των πληθυσμών της Καππαδοκίας, η καταστροφή της Σμύρνης, αλλά και μία διαχρονική αέναη πομπή «προσφύγων», ανθρώπων από κάθε πιθανή προέλευση, σε διαφορετικό τόπο και χρόνο που ασταμάτητα και χωρίς σαφή προορισμό δεν παύουν να περπατούν. Χάνουν την μνήμη τους, την ταυτότητα τους, τους δεσμούς αγάπης με τους άλλους και τέλος τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους.

 

Οι ψηφιακοί πίνακες του Γιώργου Κόρδη που καταγράφουν αυτή την σταδιακή «εξάλειψη του προσώπου» των προσφύγων, δημιουργούνται ζωντανά, μπροστά στα μάτια του θεατή, κινούνται παράλληλα με την πρωτότυπη μουσική και τα τραγούδια που συνθέτει η Φένια Παπαδόδημα. Η ίδια παίρνει τον ρόλο του «Ζη», του Ζήσιμου Λορεντζάτου που συντροφεύει τον Σεφέρη, τον «Σε», σ΄ αυτήν την περιήγηση στο πληγωμένο αυτό κομμάτι της προσωπικής μνήμης του ποιητή, καθώς και ο ίδιος κατάγεται από την Καππαδοκία,  αλλά και της συλλογικής μας μνήμης.

Ένα σύνολο κορυφαίων μουσικών επί σκηνής οδηγούν μουσικά την  αφήγηση του παράδοξου αυτού ταξιδιού. Η μουσική και οι στίχοι είναι της Φένιας Παπαδόδημα. : τραγούδια του ξεριζωμού, νανουρίσματα για παιδιά  αγγέλους, συνθέσεις οργανικές αλλά και ένα μελοποιημένο ποίημα του Γ. Σεφέρη.

Με τη φωνή της ταξιδεύει από την υμνωδία, στο τραγούδι, στον αυτοσχεδιασμό, στον λόγο.

Μαζί της στο τραγούδι και στην ερμηνεία κειμένων, η Ελένη Ποζατζίδου .

Η Φένια Παπαδόδημα και ο  Γεράσιμος Γεννατάς, ως «Ζη» και «Σε», συνδέουν την ιστορία της «Εξόδου» των Ελλήνων της Ασίας, με την Αθήνα του σήμερα. Τους Αθηναίους αστούς. Τους «αποίκους» όπως τους αποκαλεί ο Ζήσιμος Λορεντζάτος, του 2022, που « έχουν φανερά χάσει κάθε προσωπική μνήμη για την γη τους».

 

Τα κείμενα της παράστασης,  «Τρεις μέρες στα μοναστήρια της Καππαδοκίας», του Γιώργου Σεφέρη, γράμματα από την αλληλογραφία του με τον Ζήσιμο Λορεντζάτο 1948-1968, αναφορές στο ημερολόγιο της Σόφης Μανουσάκη Αναστασιάδη «Μνήμες Καππαδοκίας», καθώς και αληθινές μαρτυρίες προσφύγων από την έκδοση «Έξοδος» του Κέντρου Μικρασιατικών σπουδών, αποτελούν ένα ενιαίο σώμα που αναπτύσσεται μουσικά.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Φένια Παπαδόδημα: Πρωτότυπη μουσική/ Σκηνοθεσία- Ερμηνεία- Φωνή

Γιώργος Κόρδης : Ψηφιακή ζωγραφική

Γεράσιμος Γεννατάς : Ερμηνεία

Ελένη Ποζατζίδου : Eρμηνεία- φωνή

Θωμάς Μελετέας: Ούτι

Γωγώ Ξαγαρά: Άρπα

Ήβη Παπαθανασίου :  Τσέλο

Γιώργος Παλαμιώτης: Ηχητικά τοπία – Ενορχήστρωση

Φένια Παπαδόδημα : Επιλογή κειμένων – Δραματουργία

Καλλιόπη Σωτηρίου : Βοηθός σκηνοθέτη

Στέβη Κουτσοθανάση: Φωτισμοί

Κώστας Φούντας: Video

Ελένη Κουρή: φωτογραφία

Πληροφορίες Παράστασης

Παραστάσεις:   Κάθε Δευτέρα και Τρίτη: 5/6, 12/13,19/20, 26/27 Δεκεμβρίου

Έναρξη:  9.00 μμ

Διάρκεια παράστασης:  75 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων

Γενική Είσοδος: 15€

Μειωμένο/Ανέργων: 12€

Ατέλειες: 5€

Προπώληση εισιτηρίων:

- Online: https://www.ticketservices.gr/event/exodos-1922-2022/

- Τηλεφωνικά: 2107234567

- Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Αθήνα

Θέατρο ΕΛΕΡ

Φρυνίχου 10, Αθήνα

Τηλ. 21 1735 3928

Η παραγωγή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος 2022, του θεσμού "Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός" του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.