Συνέντευξη με τον Βασίλη Βασιλάκη, σκηνοθέτη & ηθοποιό της παράστασης Ασκητική

Google news logo Βρείτε μας στο Google News. Πατήστε εδώ!


Επιμέλεια Συνέντευξης Τσιαούση Δήμητρα

 

Η Ασκητική του Νίκου Καζαντζάκη, ένα κείμενο με απόσταγμα φιλοσοφίας για την έννοια του Θεού μετουσιώνεται σε έναν καθηλωτικό μονόλογο από τον ηθοποιό Βασίλη Βασιλάκη, που παρουσιάζεται στο Θέατρο Κάτω απ’ την Γέφυρα για λίγες παραστάσεις. Ο ίδιος έχοντας επιμεληθεί και τη σκηνοθεσία της παράστασης, δηλώνει ότι «η παράσταση είναι αφορμή για να ξανά κοιτάξουμε προς τον ορίζοντα των αξιών της ζωής μας», σαν ένα θεατρικό ταξίδι που αναγεννάει το «μέσα» μας.

Η Ασκητική του Ν. Καζαντζάκη περιγράφει τον αγώνα του συγγραφέα να κατανοήσει τον Θεό. Πώς ορίζεται την έννοια του θεού στο έργο;

Για τον Ν. Καζαντζάκη η έννοια του θεού βρίσκεται στο οτιδήποτε υπάρχει στον ορατό και αόρατο κόσμο. Τον βρίσκει σε ένα σπόρο που ανθίζει στη γη ή στην εσχατιά του σύμπαντος.

Τι σας κέντρισε στο κείμενο του Ν. Καζαντζάκη ώστε να καταπιαστείτε με αυτό;

Η φιλοσοφική του σκέψη και το εύρος των θεμάτων που καταπιάνεται είναι μια πρόκληση και ένα ταξίδι που δεν μπορεί να μην κεντρίσει το ενδιαφέρον σου να το ανακαλύψεις.



Στην παράσταση Ασκητική έχετε διττό ρόλο, σκηνοθέτης και ηθοποιός. Ποιος ρόλος σας φαίνεται πιο απαιτητικός;

Στο θέατρο δεν υπάρχει τίποτε «εύκολο». Ο βαθμός δυσκολίας παραμένει ο ίδιος από όποιο μετερίζι και αν αγωνίζεσαι …

Εκατοντάδες άνθρωποι έχουν την Ασκητική σαν ένα είδος προσωπικού ευαγγελίου

Το ανέβασμα επί σκηνής μετράει από το 2010. Τι σας κινητοποίησε να επανέλθετε ξανά;

Εκατοντάδες άνθρωποι έχουν την Ασκητική σαν ένα είδος προσωπικού ευαγγελίου και επανέρχονται σε αυτήν ξανά και ξανά στο διάβασμα της ζωής τους. Έτσι και εγώ επανέρχομαι σε αυτήν και μαθητεύω τόσο στοχαστικά όσο και θεατρικά. Ο βαθμός δυσκολίας του κειμένου είναι μια εξαιρετική άσκηση για τον ηθοποιό!!

Πως προέκυψε η συνεργασία με το Θέατρο Κάτω απ’ την Γέφυρα;



Με τον Νίκο Δαφνή γνωριζόμαστε πολλά χρόνια. Από τότε που η «Γέφυρα» ήταν ακόμη γιαπί και είχα βάλει και εγώ το χεράκι μου στις οικοδομικές εργασίες. Οπότε, όπως καταλαβαίνετε, ήταν αρκετά εύκολο να δοκιμάσουμε το ανέβασμα της Ασκητικής και να εγκαινιάσουμε μια νέα συνεργασία!

«Είναι πέντε κύκλοι: Εγώ, ανθρωπότητα, Γης, Σύμπαντο, Θεός. Πώς ν’ ανέβουμε όλα τούτα τα σκαλοπάτια κι όταν φτάσομε στο ανώτατο να ζήσομε όλους τους προηγούμενους κύκλους». Ο θεατής συλλαμβάνει τις έννοιες αυτές θεατρικά;

Είναι δύσκολο, λόγω των πυκνών νοημάτων του κειμένου να συλλάβει ο θεατής το σύνολο των εννοιών του κειμένου και δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Η παράσταση είναι αφορμή για να ξανά κοιτάξουμε προς τον ορίζοντα των αξιών της ζωής μας που έχουν περάσει στο περιθώριο και να επαναφέρουμε την ουσιαστική σχέση με την ύπαρξη μας.

Νομίζω πως η ανακάλυψη του θεού εντός μας πρωτίστως μας οδηγεί στην δέσμευση και δια μέσου της ευθύνης στην ελευθερία.

Συμφωνείτε με την άποψη του συγγραφέα ότι «η ανθρωπιά συνίσταται στην ανακάλυψη, εντός του κάθε ανθρώπου, ενός Θεού που αντιπροσωπεύει την προσωπική ανεξαρτησία»;

Νομίζω πως η ανακάλυψη του θεού εντός μας πρωτίστως μας οδηγεί στην δέσμευση και δια μέσου της ευθύνης στην ελευθερία. Ο Καζαντζάκης δεν προτείνει την ελευθερία αλλά να μάχεσαι για αυτήν ακόμα και όταν έχεις κατακτήσει κάποια στάδιά της. Θεωρεί πως η έννοια της ελευθερίας είναι μια μάχη ατελείωτη!

Η επαφή με το κείμενο αποτελεί κυρίως προσωπική υπόθεση, που ανακαλύπτει ο καθείς κατά μόνας; Πώς καταφέρατε να το μεταφέρετε ως κτήμα συλλογικό;

Δεν είμαι ένας, δεν είμαι ένας,…λέει ο Καζαντζάκης... τούτο το όραμα βαθειά να σε καίει.
Δουλεύοντας, λοιπόν, το κείμενο σε αυτή τη βάση το τοποθετώ επί σκηνής, όχι σαν μια προσωπική υπόθεση, αλλά σαν μια κατάσταση κοινής μοίρας που τη μοιραζόμαστε… ελπίζω να το καταφέρνω…

Σας Ευχαριστώ!

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ ΕΔΩ