Γενικεύεται η στροφή της ευρωπαϊκής ακτοπλοΐας στο LNG

Γεγονός και το πρώτο πλοίο-κολοσσός 200 μέτρων και 270 εκατ. ευρώ της Brittany Ferries

Γενικεύεται η στροφή προς οικονομικότερα και καθαρότερα καύσιμα στην ευρωπαϊκή ακτοπλοϊκή βιομηχανία και ειδικότερα στη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ως καυσίμου. Τελευταίο και τρανότερο παράδειγμα η παραγγελία – προ ολίγων ημερών – αξίας 270 εκατομμυρίων ευρώ, της Brittany Ferries, στα γαλλικά ναυπηγεία της STX France για το πρώτο πολύ μεγάλο ακτοπλοϊκό που θα χρησιμοποιεί ως καύσιμο LNG και θα διεξάγει τακτικά δρομολόγια μεταξύ Βρετανίας και Ευρώπης. Ακτοπλοϊκά επιβατηγά πλοία που έχουν ως κινητήριο δύναμη το φυσικό αέριο υπάρχουν εδώ και καιρό στις βορειότερες θάλασσες, και ειδικά στις σκανδιναβικές χώρες, αλλά πλέον οι στόλοι αυτοί μεγεθύνονται με επιταχυνόμενους ρυθμούς. Όπως και άλλοι στόλοι με πλοία εμπορικής χρήσης στη Γερμάνια, την Ολλανδία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. 

 

Αυτό συμβαίνει γιατί το LNG (Liquefied Natural Gas) αναδεικνύεται στη μοναδική βιώσιμη και εξαιρετικά προσιτή λύση στο πρόβλημα της μείωσης της εκπομπής ρύπων από τις μεταφορές, αλλά και στην ανάγκη των ναυτιλιακών επιχειρήσεων να περιορίσουν τα κόστη τους, τα οποία σε μεγάλο βαθμό προέρχονται από τα καύσιμα. Ειδικά στην ακτοπλοΐα, ποσοστό που υπερβαίνει το 50% των λειτουργικών εξόδων αφορά σε δαπάνες καυσίμων. Έτσι, στη Νορβηγία, σημαντικός αριθμός πλοίων χρησιμοποιεί εδώ και καιρό το υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καύσιμο, με τη χώρα να έχει αναπτύξει για αυτό το σκοπό τις απαραίτητες υποδομές LNG terminals στα λιμάνια για τον ανεφοδιασμό των πλοίων αυτών. Παράλληλα, η ευρύτερη σκανδιναβική ακτοπλοϊκή αγορά προσανατολίζεται παρομοίως, ενώ τερματικοί σταθμοί ανεφοδιασμού πλοίων με LNG ξεφυτρώνουν παράλληλα με τους νέους αυτούς στόλους ανά την Ευρώπη, όπως η προ ημερών κοινοπραξία Aktien-Gesellschaft EMS και Bomin Linde LNG στη Γερμανία.

 

Σημειώνεται ότι σε φιλανδικά ναυπηγεία ήδη κατασκευάζονται τα πρώτα επιβατηγά πλοία που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG. Ενώ στις ΗΠΑ, στοιχεία ναυλομεσιτικών οίκων δείχνουν πως υπάρχουν 42 τέτοια πλοία διαφόρων χρήσεων υπό παραγγελία.

 

Όμως, η γαλλική παραγγελία για τον νεότευκτο κολοσσό που θα παραδοθεί την άνοιξη του 2017, θα έχει 200 μέτρα μήκος, τονάζ 52.000 και επιχειρησιακή ταχύτητα 24,5 κόμβων, σηματοδοτώντας ως εκ τούτου την είσοδο του LNG στην «πρώτη κατηγορία» της ακτοπλοΐας.



Μια εξέλιξη που κυοφορείται και στην Ελλάδα, δεδομένης της επιτακτικής ανάγκης για μείωση του κόστους των καυσίμων, αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος. Κάτι που σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς κρίνεται εφικτό χάρη στην ύπαρξη διαθεσίμων επιδοτήσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη μετατροπή ή ναυπήγηση τέτοιων πλοίων. Ένα από αυτά τα εργαλεία είναι το πρόγραμμα «Leadership 2020», το οποίο προβλέπει χρηματοδοτήσεις περιβαλλοντικά φιλικών ναυπηγικών προγραμμάτων με κεφάλαια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αλλά και τα κοινοτικά ταμεία. Επιπλέον, προτείνεται να δοθούν πρόσθετοι πόροι εκ των εσόδων από την εμπορία ρύπων (emissions-trading schemes) με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων, την τόνωση της ευρωπαϊκής ακτοπλοΐας και την ενίσχυση των χειμαζόμενων ευρωπαϊκών ναυπηγείων.



Σημειώνεται πως η ποντοπόρος ναυτιλία συγκεκριμένα, από το 2016 και μετά, θα πρέπει να συμμορφώνεται με τις νέες πολύ αυστηρές προβλέψεις και προδιαγραφές εκπομπής ρύπων του Ιnternational Μaritime Οrganisation (της υπηρεσίας του ΟΗΕ που ρυθμίζει σε διεθνές επίπεδο θέματα κανονισμών και εποπτείας), γεγονός που οδήγησε στη χρηματοδότηση ευρύτατων ερευνών για την ανάπτυξη συστημάτων πρόωσης με καύσιμο το υγροποιημένο φυσικό αέριο. Μάλιστα, σημαντικός αριθμός Ελλήνων εφοπλιστών και ακόμα μεγαλύτερος Σκανδιναβών, αλλά και άλλων εθνικοτήτων, έχει ήδη προχωρήσει στην τοποθέτηση παραγγελιών για τέτοια πλοία. Πλοία δηλαδή που διαθέτουν χαρακτηριστικά σχεδιασμού, πλεύσης και κατανάλωσης καυσίμων που είναι φιλικότερα προς το περιβάλλον, αλλά και οικονομικότερα στη λειτουργία τους.

 

Η Brittany Ferries και η STX France συνεργάστηκαν για δύο χρόνια σε μια μελέτη σχετικά με τη σκοπιμότητα της τροφοδοσίας ενός κρουαζιερόπλοιου με LNG. Το project είχε την κωδική ονομασία «PEGASIS» (Power Efficient GAS Innovative Ship) με την οποία αναμένεται να βαπτιστεί και το νεότευκτο. Το «PEGASIS», που θα ναυπηγηθεί στις σκάρες της STX France στο St Nazaire, θα αντικαταστήσει τη μέχρι τώρα ναυαρχίδα της Brittany. Θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα LNG πλοία στον κόσμο και σίγουρα το καθαρότερο και περισσότερο φιλικό στο περιβάλλον στη Μάγχη, καθώς το φυσικό αέριο ελευθερώνει από 25% έως 30% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από ότι το πετρέλαιο, ενώ η μείωση των εκπομπών λεπτών σωματιδίων φτάνει έως και το 99%. Επιπλέον, το φυσικό αέριο δεν περιέχει μονοξείδιο του άνθρακα και με την καύση του δεν παράγεται διοξείδιο του θείου, το οποίο ευθύνεται για το φαινόμενο της όξινης βροχής. Ουσιαστικά, από την καύση του φυσικού αερίου εκπέμπονται μόνο υδρατμοί.



Στην Ελλάδα, το Υπουργείο Ναυτιλίας επιδιώκει ήδη την άμεση εισαγωγή του φυσικού αέριου και ειδικότερα της υγροποιημένης μορφής του (LNG) στην ακτοπλοΐα το συντομότερο, έστω και με ένα συμβολικό αριθμό πλοίων κατά δήλωση του ιδίου του Υπουργού. Την ίδια ώρα, στο Μαξίμου και στα υπουργεία οικονομικών και ανάπτυξης υπάρχει ήδη πρόταση του ειδικού συντονιστή για τα ελληνικά ναυπηγεία, σύμφωνα με την οποία τα μεγάλα οργανωμένα μηχανουργεία των ελληνικών ναυπηγείων θα μπορούσαν να αναδιατάξουν τις δραστηριότητές τους προς την κατεύθυνση της υλοποίησης επιδοτούμενων προγραμμάτων αντικατάστασης των μηχανών πετρελαίου με μηχανές που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το πολύ φτηνότερο φυσικό αέριο ή και εκ του μηδενός ναυπήγησης τέτοιων πλοίων. Η εισήγηση περιλαμβάνει και την εμπλοκή της Ειδικής Γραμματείας ΕΣΠΑ που μελετά θέματα επιχορήγησης ναυπήγησης επιβατικών πλοίων για την εξυπηρέτηση αποκλειστικά της άγονης γραμμής, μέσα στο πλαίσιο της αρχής του «μεταφορικού ισοδύναμου» που ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Με χρηματοδοτήσεις δηλαδή που θα προέλθουν από τους πόρους που κατευθύνονται στις επιδοτήσεις των αγόνων γραμμών.