Πανελλήνιες 2021: Kαθηγητές – «Δεν θα έχουμε καλούς βαθμούς στην έκθεση»


Οι Πανελλήνιες 2021 έκαναν πρεμιέρα σήμερα, με τους υποψηφίους να εξετάζονται στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία και να καλούνται να αναπτύξουν κείμενο για τα εφόδια και τις δεξιότητες που πρέπει να έχουν οι νέοι ώστε να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της εποχής. Επίσης, τους ζητήθηκε να σχολιάσουν το ποίημα του Γκάτσου «Στον Σείριο».
Τις δικές τους εκτιμήσεις για τα σημερινά θέματα έδωσαν στο Sputnik οι καθηγητές Στέλλα Σουράφη και Γιάννης Γιώτης.
«Τα θέματα φαντάζουν εύκολα, αλλά δεν είναι και τόσο» δήλωσε η κα Σουράφη και εξήγησε πως τα θέματα ναι μεν δεν είναι περίπλοκα και δυσνόητα, αλλά δεν θα έπρεπε οι μαθητές να τα θεωρήσουν τόσο εύκολα και «βατά».
«Αρχικά είχαν βάλει ένα κείμενο για τα θετικά και τα αρνητικά που παρουσιάζει το μέλλον των νέων, προσδοκίες σε θετικό και αρνητικό επίπεδο. Το δεύτερο ήταν για τον επαγγελματικό προσανατολισμό» συνεχίζει και αναλύει πως με βάση αυτά τα δύο κείμενα οι εξεταζόμενοι κλήθηκαν να γράψουν ένα άρθρο.
«Έλα και πες μου πώς θα απαντήσει ένα παιδί της Γ’ Λυκείου σ’ ένα τέτοιο θέμα που πιάνει τόσα πολλά πράγματα, δεν είναι κάτι στοχευμένο» συμπληρώνει και υπογραμμίζει πως το πρώτο ζητούμενο της έκθεσης -που ήταν ο τρόπος αντιμετώπισης των προκλήσεων της εποχής από τους νέους- είχε πάρα πολύ γενικό χαρακτήρα.
«Δεν μπορούσαν οι μαθητές δηλαδή να έχουν συγκεκριμένα πεδία από τα οποία θα αντλούσαν τις απαντήσεις τους. Αντίθετα χρειαζόταν ένας συνδυασμός κριτικής σκέψης και γνώσεων ιστορίας, φιλοσοφικού προσανατολισμού, πολιτισμού, εκπολιτισμού του σύγχρονου ανθρώπου, ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελευθερίας, ορθολογισμού… Από πού να το πιάσεις;» περιγράφει και εξηγεί πως αρκετοί μαθητές δεν έχουν καλή γνώση και εμπειρία των πληροφοριών από τα παραπάνω πεδία, γεγονός που θα έχει αρνητική επίδραση στις επιδόσεις τους.
«Για το δεύτερο θέμα τώρα έχουμε τα ίδια» αναφέρει εξηγώντας πως το δεύτερο ζητούμενο είχε το ίδιο γενικό πλαίσιο απάντησης. Τα πεδία όμως ήταν πιο συγκεκριμένα και οι μαθητές θα έπρεπε να αντλήσουν τις απαντήσεις τους από τη δια βίου παιδεία και εκπαίδευση, τον εθελοντισμό, την αλληλεγγύη και τις δράσεις σε γενικότερο επίπεδο.

«Φέτος δεν θα έχουμε τόσο καλούς βαθμούς στην Έκθεση»

«Όλοι το λένε ότι ήταν βατά, τα ερωτήματα ήταν ξεκάθαρα και το λεξιλόγιο κατανοητό» επισημαίνει συμπληρώνοντας πως ο γενικός χαρακτήρας των θεμάτων ίσως αποδειχθεί περισσότερο απαιτητικός απ’ ό,τι φάνηκε αρχικά, διότι απαιτεί και «καλή ικανότητα πύκνωσης του λόγου. 50-50 θα είναι το αποτέλεσμα, γενικό αόριστο και απαιτητικό το θέμα της έκθεσης σε σύγκριση με τις βατές ασκήσεις» καταλήγει η κα Στέλλα εκτιμώντας πως «φέτος δεν θα έχουμε τόσο καλούς βαθμούς στην Έκθεση».

«Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι οι βάσεις»

«Αισιοδοξία ενέπνευσαν τα σημερινά θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, καθώς εκφράστηκε περίτρανα η απαίτηση για την οικοδόμηση του μέλλοντος. Οι μαθητές αισθάνθηκαν ότι ζητείται η κριτική τους προσέγγιση και τα δοθέντα κείμενα ήταν πρόσφορα για την αντίληψη του εύρους της κοινωνικής πραγματικότητας» υποστηρίζει από την πλευρά του ο Γιάννης Γιώτης ο οποίος παρουσιάζει αρκετά θετική την εικόνα που του έδωσαν οι μαθητές του.
«Το ποίημα του Νίκου Γκάτσου «Στον Σείριο» θα μπορούσε να αναλυθεί με βασικότερο κειμενικό δείκτη την αντίθεση μεταξύ της εξιδανικευμένης ζωής και της ανησυχίας που προκαλεί η έγνοια» συνεχίζει και αναφέρει τους άξονες απάντησης για το ποίημα το οποίο κλήθηκαν να αναλύσουν οι εξεταζόμενοι:
«Το δεύτερο ζητούμενο της έκθεσης σχετικά με τις δράσεις των νέων απαιτούσε υψηλό βαθμό κοινωνικότητας και εξοικείωσης των νέων με το εύρος της πολιτικής αγωγής για να περιγράψουν δράσεις περιορισμένες στην ατομική πρωτοβουλία και σε αμιγώς πρακτικό επίπεδο» συμπληρώνει επισημαίνοντας τα πεδία από τα οποία οι μαθητές θα έπρεπε να αντλήσουν τις απαντήσεις τους για το δεύτερο θέμα. Ταυτόχρονα τονίζει πως μόνο πρακτικές λύσεις έπρεπε να προταθούν από τους εξεταζόμενους.
Μάλιστα θεωρεί εσφαλμένο να χαρακτηριστεί η ανθρωπιστική παιδεία απάντηση στο προκείμενο ερώτημα καθώς «ανήκει σε μακροπρόθεσμο θεωρητικό στόχο για σφυρηλάτηση αξιών».
«Σε μια χρονιά με αναμενόμενα θέματα την παράδοση και τον πολιτισμό, οι μαθητές κλήθηκαν να γράψουν για την οικοδόμηση ενός μέλλοντος με εφόδια που συνδυάζουν το παρελθόν και το παρόν» καταλήγει, προβλέπει πως οι εξεταζόμενοι με «υψηλό βαθμό κοινωνικότητας» θα έχουν πολύ καλές επιδόσεις και οι βάσεις θα κυμανθούν στα ίδια επίπεδα με πέρσι.
Κλείνοντας ευχήθηκε καλή επιτυχία και πρόοδο σε όλους τους υποψηφίους.

Πηγή: sputniknews