Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής – Τσιφάκης: «Μέτρον άριστον στην διατροφή μας»

Η Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής, γνωστή και ως Παγκόσμια Ημέρα Επισιτισμού ‘’γιορτάζεται’’ κάθε χρόνο στις 16 Οκτωβρίου, δηλαδή την ημερομηνία ίδρυσης του Παγκόσμιου Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) του ΟΗΕ το 1945.

Οι στόχοι της Παγκόσμιας Ημέρας Διατροφής πρέπει να είναι οι εξής:

Η αυστηροποίηση των κανόνων και των μέτρων αυτών για την ολο και πιο ορθή και ασφαλή γεωργική και κτηνοτροφική παραγωγή, έτσι ώστε τα τρόφιμα που φτάνουν στο πιάτο του καταναλωτή να είναι ασφαλή και υγιεινά.

Ως εκ τούτου θεωρούμε αυτονόητη την υποχρέωση του κρατικών ελεγκτικών μηχανισμών, στους εντατικούς και συστηματικούς ελέγχους στη τροφική αλυσίδα π.χ απο το χωράφι στο ράφι και απο τον σταβλο στα ψυγεία της χονδρικής και λιανικής πώλησης των προϊόντων.

Την ευαισθητοποίηση των πολιτών για την σημασία της μεσογειακής διατροφής που ‘’χαρίζει’’ υγεία και με αέναη βάση το ΜΕΤΡΟΝ ΑΡΙΣΤΟΝ.

Να μεγιστοποιηθεί σε υπέρμετρο βαθμό η ουσιαστική εκπαίδευση της μεσογειακής  διατροφής στα πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια σχολεία της χώρας. (διατροφική συνείδηση).

Το μέγεθος της πείνας στον κόσμο

Σήμερα η πείνα απειλεί περισσότερο από 800 εκατομμύρια ανθρώπων στον πλανήτη και ο υποσιτισμός , η διατροφική ανασφάλεια , οι άθλιες συνθήκες υγιεινής και ο περιορισμός της βιοποικιλότητας είναι τα κύρια χαρακτηριστικά των υπό ανάπτυξη χωρών.

Αντίθετα στις ανεπτυγμένες χώρες το πρόβλημα της παχυσαρκίας απειλεί την υγεία εκατομμυρίων πολιτών. Η εντατικοποίηση του πρωτογενούς τομέα της παραγωγής γεωργικών προϊόντων ζωικής και φυτικής προέλευσης , η ραγδαία ανάπτυξη τεχνολογιών μεταποίησης και συντήρησης τροφίμων και η υπερκατανάλωση «βιομηχανοποιημένων τροφίμων» , δημιούργησαν καινούργια πρότυπα διατροφής και διαφοροποίησαν σημαντικά τις διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων .

Τις τελευταίες δεκαετίες, έχουμε αλλάξει δραματικά τις δίαιτες και τις διατροφικές μας συνήθειες ως αποτέλεσμα της παγκοσμιοποίησης, της αστικοποίησης και της αύξησης του εισοδήματος.

Οι κακές συνήθειες στην διατροφή μας

Από τα εποχιακά και φυτικά τρόφιμα μετακινηθήκαμε σε  σε δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, κορεσμένα λίπη, αλάτι, μεταποιημένα τρόφιμα, κρέας και άλλα προϊόντα ζωικής προέλευσης. Επίσης όλο και λιγότερος χρόνος δαπανάται για την προετοιμασία των γευμάτων στο σπίτι, και οι καταναλωτές, ειδικά στις αστικές περιοχές, εξαρτώνται όλο και περισσότερο από τα σούπερ μάρκετ, τα καταστήματα γρήγορου φαγητού, τους πωλητές τροφίμων και τα εστιατόρια.

Ένας συνδυασμός ανθυγιεινών διατροφικών μεθόδων και καθιστικού τρόπου ζωής έχει αυξήσει τα ποσοστά παχυσαρκίας, όχι μόνο στις ανεπτυγμένες χώρες, αλλά και στις χώρες χαμηλού εισοδήματος, όπου συχνά συνυπάρχουν η πείνα και η παχυσαρκία. Τώρα, πάνω από 670 εκατομμύρια ενήλικες και 120 εκατομμύρια κορίτσια και αγόρια (5-19 ετών) είναι παχύσαρκοι και πάνω από 40 εκατομμύρια παιδιά κάτω των 5 ετών είναι υπέρβαρα, ενώ πάνω από 820 εκατομμύρια άνθρωποι υποφέρουν από την πείνα.

SOS από την ανθυγιεινή διατροφή

Μια ανθυγιεινή διατροφή αποτελεί τον κύριο παράγοντα κινδύνου για θανάτους από μη μεταδοτικές ασθένειες (NCDs), συμπεριλαμβανομένων των καρδιαγγειακών παθήσεων, του διαβήτη και ορισμένων μορφών καρκίνου.

Η παχυσαρκία και άλλες μορφές υποσιτισμού επηρεάζουν σχεδόν ένας στους τρεις ανθρώπους. Οι προβλέψεις δείχνουν ότι ο αριθμός θα είναι ένας στους δύο έως το 2025. Τα καλά νέα είναι ότι υπάρχουν προσιτές λύσεις για τη μείωση όλων των μορφών υποσιτισμού, αλλά απαιτούν μεγαλύτερη παγκόσμια δέσμευση και δράση.

Μια υγιεινή διατροφή είναι αυτή που ικανοποιεί τις διατροφικές ανάγκες των ατόμων, παρέχοντας επαρκείς, ασφαλείς, θρεπτικές και ποικίλες τροφές για να μειώσει τον κίνδυνο ασθένειας. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, φρούτα, λαχανικά, όσπρια, καρπούς με κέλυφος, σπόρους και ολικής αλέσεως, καθώς και τρόφιμα χαμηλών λιπαρών (ιδιαίτερα κορεσμένων λιπών), ζάχαρης και αλατιού