Αυτή είναι η νέα γραμμή του Μετρό – Δείτε τις νέες στάσεις

Google news logo Βρείτε μας στο Google News. Πατήστε εδώ!


Στους επόμενους μήνες αναμένεται να προκηρυχθεί η νέα Γραμμή 4 του Μετρό, που θα αφορά το τμήμα Άλσος Βεΐκου - Γουδή, συνολικού προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ, με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) να εξετάζει την αύξηση της συμμετοχής της από το 50% που είναι σήμερα στο 75%, «κλειδώνοντας» παράλληλα το χρονοδιάγραμμα για τα μεγάλα έργα στους αυτοκινητοδρόμους.

Το ζήτημα στήριξης της Ελλάδας από την ΕΤΕπ έθεσε χθες ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης στο πλαίσιο συνάντησης με τον πρόεδρο του χρηματοπιστωτικού ιδρύματος, Βέρνερ Χόγιερ, για θέματα που αφορούν τους πέντε μεγάλους αυτοκινητοδρόμους (Ολυμπία Οδός, Μορέας, Ε65, Ιονία Οδός και Μαλιακός-Κλειδί), την προοπτική υλοποίησης της νέας γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, που θα ενώνει το Γαλάτσι με το Μαρούσι, καθώς και το έργο της σιδηροδρομικής Εγνατίας.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα το υπουργείο Υποδομών επιδιώκει την ολοκλήρωση των οδικών αξόνων έως το 2017 στο πλαίσιο του προηγούμενου ΕΣΠΑ 2007-2013, με στόχο να αποσυμπιεστεί το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, προκειμένου να καταστεί εφικτή η χρηματοδότηση μικρότερων έργων σε όλη τη χώρα. Παράλληλα, επιδιώκεται η ενεργότερη συμμετοχή της ΕΤΕπ σε έργα που έχουν έσοδα και στα οποία θα επιδιωχθεί η συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών, προκειμένου να καλυφθεί το κενό των εθνικών πόρων.

Στην περίπτωση αυτή εντάσσεται η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, η υλοποίηση της οποίας προωθείται πια από το υπουργείο με τη μέθοδο της Σύμπραξης Ιδιωτικού & Δημοσίου Τομέα (ΣΔΙΤ) για το σύνολο του έργου, προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ.

Όπως δήλωσε ο Χρ. Σπίρτζης, συμφωνήθηκε ένα «βαρύ χρονοδιάγραμμα» για τους οδικούς άξονες Μορέας και Ολυμπία Οδός, στο δανειοδοτικό σχήμα των οποίων είναι επικεφαλής η ΕΤΕπ. Από την πλευρά του, ο Β. Χόγιερ σημείωσε ότι η ΕΤΕπ έμεινε στην Ελλάδα κατά την περίοδο της κρίσης και ότι σκοπεύει να παραμείνει και μετά την κρίση, ενώ σημείωσε ότι αποχωρεί αισιόδοξος από το υπουργείο.

Οδικοί άξονες

Στόχος του υπουργείου είναι να γίνουν οι κατάλληλες συνεννοήσεις με τους παραχωρησιούχους ώστε τα έργα να ολοκληρωθούν και να λειτουργήσουν τον Μάρτιο του 2017. Αν ο στόχος αυτός επιτευχθεί, σημαίνει ότι θα χρησιμοποιηθούν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ και δεν θα δεσμευθούν πόροι από το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (ΣΕΣ) 2015-2020.

Σημειώνεται ότι το ΣΕΣ όσον αφορά στις υποδομές διαθέτει κονδύλια ύψους 4,5 δισ. ευρώ, αισθητά λιγότερα από τα αντίστοιχα του ΕΣΠΑ. Κυρίαρχο θέμα συζήτησης με τις εταιρείες παραχώρησης των πέντε μεγάλων αυτοκινητοδρόμων είναι η δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων (με αναλογική χρέωση για τον πολίτη), ώστε οι «κερδοφόροι» αυτοκινητόδρομοι να χρηματοδοτούν αυτούς που λόγω μείωσης του κυκλοφοριακού φόρτου δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στα δάνειά τους.

Ως ένας κερδοφόρος αυτοκινητόδρομος θεωρείται η Εγνατία Οδός, η οποία προτείνεται να ενταχθεί στο ενιαίο σύστημα διοδίων, γι αυτό και το υπουργείο Υποδομών θεωρεί ότι δεν πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί. Στη συζήτηση με τον πρόεδρο της ΕΤΕπ μπήκαν και νέα έργα όπως είναι η σιδηροδρομική Εγνατία Ηγουμενίτσα - Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο, προϋπολογισμού 5 δισ. ευρώ, όπως και η επέκταση του προαστιακού προς το Λαύριο, με ταυτόχρονη αναβάθμιση του λιμανιού και τη Ραφήνα. Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από ξένες τράπεζες για τα έργα στην Ελλάδα. Όπως είπε, για το θέμα αυτό θα υπάρξει συνάντηση με εκπροσώπους της Παγκόσμιας Τράπεζας.

Εξαίρεση Εγνατίας

Πρακτικά το υπουργείο Υποδομών εισηγείται την εξαίρεση της ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας από το ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να λειτουργήσει συμπληρωματικά στους υπόλοιπους άξονες, επαναφέροντας έναν σχεδιασμό των πρώτων ημερών της κυβέρνησης του Αντώνη Σαμαρά, όταν στο πλαίσιο της επαναδιαπραγμάτευσης των έργων, είχε επιχειρηθεί η ένταξη του μεγαλύτερου οδικού άξονα της Ελλάδας στο χρηματοδοτικό πακέτο των έργων. Ωστόσο, πρόκειται για ζήτημα που ενδεχομένως προκαλέσει αντιδράσεις από τους δανειστές καθώς η τύχη της Εγνατίας αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης για το εάν θα παραμείνει στο τρέχον πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ ή θα μεταβιβαστεί προς αξιοποίηση στο νέο υπερ-Ταμείο, με το οποίο η κυβέρνηση εγγυάται την αποπληρωμή του νέου δανείου από την τρόικα.

Πηγή: Imerisia