

Απάντηση στα όσα, με ανακοίνωσή του, δήλωσε ο Μητροπολίτης Σεραφείμ, απέστειλε στα μέσα ο Θοδωρής Δρίτσας.
Διαβάστε ολόκληρη την επιστολή-απάντηση του Θοδωρή Δρίτσα:
Ομολογώ ότι αμφιβάλλω για τη χρησιμότητα δημόσιας απάντησης στο από 27.5.2014 «Ανακοινωθέν» του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Πειραιά Σεραφείμ. Ενδεχομένως να μην είναι πράξη σωφροσύνης, γιατί διαισθάνομαι ότι δεν είναι εξασφαλισμένοι οι αναγκαίοι κώδικες δημοκρατικού διαλόγου. Για τούτο άλλωστε από προχθές, μόλις ενημερώθηκα τηλεφωνικώς από συνεργάτη μου για το περιεχόμενο του ανακοινωθέντος, δημοσιοποίησα ένα σύντομο σχόλιο με το οποίο εξέφραζα την ειλικρινή λύπη μου, προσθέτοντας ότι «η ταπεινότητα της θρησκευτικής πίστης την οποία έμαθα να σέβομαι από τους γονείς μου, δεν συνταιριάζει με εκφράσεις διαπνεόμενες από φανατισμό και προκατάληψη».
Παρά ταύτα, κρίνω ότι έχω υποχρέωση να αναλάβω την ευθύνη της δημόσιας απάντησης για δυο βασικούς λόγους. Ο ένας είναι ότι ήμουν επικεφαλής και υποψήφιος Δήμαρχος του δημοτικού συνδυασμού «Το Λιμάνι της Αγωνίας – Πειραιάς, η πόλη μας» εναντίον του οποίου στρέφεται το ανακοινωθέν. Οφείλω δηλαδή να εκπροσωπήσω εκατοντάδες συνεργάτες μου, υποψηφίους και μη, αλλά και 14.090 συμπολίτες μας που μας τίμησαν στις εκλογές της 18ης Μαΐου για τον Δήμο Πειραιά. Ο άλλος λόγος είναι ότι εκπροσωπώ πολίτες ευγενείς και υπερήφανους, οι οποίοι δεν διανοούνται να απαξιώσουν την προσωπικότητα ουδενός, και κατά μείζονα λόγο ενός Μητροπολίτη, ακόμα και αν εκείνος επιδεικνύει ασύγγνωστη επιθετικότητα και έλλειψη σεβασμού προς αυτούς.
Εξοργίστηκε ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Πειραιά γιατί στην απόφαση της συνέλευσής μας, την Τρίτη 20.5.2014, δυο μέρες μετά τις εκλογές της 18ης Μαΐου, εξηγώντας «γιατί δε στηρίζουμε ούτε Μώραλη, ούτε Μιχαλολιάκο» αναφέραμε μεταξύ άλλων για την υποψηφιότητα Μώραλη (Μαρινάκη – Κόκκαλη) ότι «αθροίζει μεγάλα οργανωμένα συμφέροντα, οικονομικό κατεστημένο, άγρια οικειοποίηση θρησκευτικού συναισθήματος με ευθύνη και της ηγεσίας της Πειραϊκής Εκκλησίας, γηπεδικό οπαδισμό, μηχανισμούς και ψήφους της Χ.Α., εκπροσώπους του πιο φθαρμένου αυτοδιοικητικού προσωπικού του Πειραιά και του πολιτικού προσωπικού του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και της Ν.Δ. Βρίσκεται έξω από τα όρια της πολιτικής αντιπαράθεσης. Έξω από οποιαδήποτε μορφή αυτοδιοικητικής παράδοσης. Κινείται εκτός κανόνων. Είναι η παραπολιτική, η σκοτεινή πλευρά της πολιτικής».
Οφείλω να είμαι ακριβής. Δεν διαμαρτυρήθηκε για όλα αυτά, αλλά μόνο για την αναφορά στην «άγρια οικειοποίηση θρησκευτικού συναισθήματος με ευθύνη και της ηγεσίας της Πειραϊκής Εκκλησίας».
Οργισμένος, λοιπόν, προχωρεί σε υποτιμητικές κατηγορίες εναντίον μας, καταλήγοντας στην ατεκμηρίωτη υποβάθμιση πολύ σοβαρών πραγματικών περιστατικών, τα οποία εμείς είχαμε καταγγείλει. Αποφαίνεται χαρακτηριστικά ότι «δέν νομίζομε ὅτι ἀποτελοῦν στοιχεῖα ἀποδεικτικά τῆς ἀναφορᾶς τους ἡ σπερμολογία ὅτι σέ μία Ἐνορία τοῦ Πειραιᾶ κάποια κυρία μαζί μέ τρόφιμα πρός ἐνδεεῖς ἔδινε καί συγκεκριμένα ψηφοδέλτια ἤ τό πραγματικό γεγονός ὅτι ὁ ὑποψήφιος δημοτικός σύμβουλος κ. Μαρινάκης ἐδώρισε εἰς μνήμη τοῦ πατρός του Μιλτιάδου στόν Ἱ. Ναό Ἁγ. Νείλου Πειραιῶς λειψανοθήκη γιά τήν τοποθέτηση τῶν Ἱ. Λειψάνων τοῦ ὁσίου Νείλου».
ü Όμως, το πρώτο περιστατικό συνέβη την Παρασκευή 16 Μαΐου στην εκκλησία του Αγίου Ελευθερίου στα Καμίνια, στο υπόγειο της οποίας μοιράζονταν τρόφιμα σε σακούλες που περιείχαν ψηφοδέλτια του συνδυασμού Μώραλη. Αμέσως έκανα την παρακάτω επείγουσα έκκληση προς όλους τους αρμόδιους φορείς:
«ΕΠΕΙΓΟΝ
ΘΟΔΩΡΗΣ ΔΡΙΤΣΑΣ
ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ
ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΠΕΙΡΑΙΑ.
Σταματήστε αυτό το αίσχος!
Αυτή τη στιγμή (ώρα 12:30 Παρασκευής 16ης Μαΐου) πολίτες των Καμινίων καταγγέλλουν ότι στην εκκλησία του Αγίου Ελευθερίου μοιράζονται τρόφιμα σε σακούλες που περιέχουν και ψηφοδέλτια του συνδυασμού Μώραλη. Η διανομή γίνεται στο υπόγειο της εκκλησίας, παρουσία και με ευθύνη του ιερέα.
Απαιτούμε, χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση, να σταματήσει τώρα αυτό το αίσχος. Οι πολίτες του Πειραιά, ακόμη και οι πιο φτωχοί, είναι υπερήφανοι και δεν εξαγοράζονται.
Η βαρβαρότητα αυτή δεν έχει καμιά απολύτως σχέση με το ήθος της πόλης.»
- Το δεύτερο περιστατικό, το οποίο επίσης υποβαθμίζει - ως μη όφειλε - ο σεβαστός ιεράρχης, το καταγγείλαμε όπως είχαμε υποχρέωση, την ημέρα των εκλογών με το παρακάτω δελτίο τύπου:
«Από το πρωί καταγγείλαμε στον αρμόδιο Εισαγγελέα και στην Αστυνομική Διεύθυνση Πειραιά δεκάδες περιστατικά ανοικτής παραβίασης της εκλογικής νομοθεσίας από οργανωμένα συνεργεία του συνδυασμού Μώραλη. Έξω από σχολικά συγκροτήματα στα οποία λειτουργούν εκλογικά τμήματα, τα συνεργεία αυτά πλησιάζουν πολίτες και τους προτείνουν ψηφοδέλτια του συνδυασμού τους - και μάλιστα πολλές φορές σταυρωμένα.
Μετά την εντολή του Εισαγγελέα παρατηρήθηκε μία σχετική ύφεση στη δραστηριότητα αυτή. Ήδη όμως από τις 13.00 το μεσημέρι οι δράσεις αυτές πολλαπλασιάστηκαν.
Καλούμε τις αρμόδιες αρχές να περιφρουρήσουν την εκλογική διαδικασία, να φροντίσουν για την εφαρμογή του Νόμου και άμεσα να προβούν σε συλλήψεις με τη διαδικασία του αυτοφώρου. Εάν οι αρμόδιοι Υπουργοί Εσωτερικών, Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης & Προστασίας του Πολίτη επιθυμούν πράγματι ισότιμες εκλογές, δεν έχουν παρά να αναλάβουν δράση ΤΩΡΑ χωρίς καμία καθυστέρηση .
Σημειώνουμε επίσης ότι έχουμε καταγγελίες πολιτών σύμφωνα με τις οποίες σε Ιερό Ναό της πόλης ο ιερέας, μετά το τέλος της λειτουργίας, απευθυνόμενος στους εκκλησιαζόμενους έπλεξε το εγκώμιο του κ. Ευάγγελου Μαρινάκη. Καλώ, με όλον το σεβασμό, για δεύτερη φορά τον Μητροπολίτη Πειραιά να δώσει καθαρή απάντηση κατά πόσον είναι δική του βούληση η παρέμβαση της Πειραϊκής Εκκλησίας στις Δημοτικές εκλογές για τον Δήμο Πειραιά υπέρ του συγκεκριμένου συνδυασμού.
Τέλος, πριν από λίγη ώρα άρχισαν να περιπολούν την πόλη μηχανοκίνητες ομάδες μαυροντυμένων, χωρίς διακριτικά πολιτικής ταυτότητας, και να τρομοκρατούν τους πολίτες .
Σαράντα χρόνια παλεύουμε ώστε οι εκλογές στην πόλη μας να διεξάγονται με τρόπο ειρηνικό και δημοκρατικό. Δεν θα επιτρέψουμε την παράδοση της πόλης σε εισβολείς.»
**************
Σε όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου δεχτήκαμε αναρίθμητες επώνυμες καταγγελίες πολιτών του Πειραιά. Δημοσιοποιήσαμε μόνο τις δύο εξ αυτών, οι οποίες αναφέρονται παραπάνω, γιατί μόνο αυτές τις δύο επιβεβαιώσαμε με αυτοπρόσωπη παρουσία και μαρτυρία μελών του συνδυασμού μας. Όμως, μας έκανε εντύπωση το γεγονός ότι ενώ σε όλη την προεκλογική περίοδο διαβάσαμε πολλά αναλόγου περιεχομένου δημοσιεύματα, δεν είδαμε καμία αντίδραση ή διάψευση, όπως αυτή εναντίον μας. Ορθότερα, διαβάσαμε μόνο μία διάψευση, πριν ανακοινωθεί επισήμως η συγκεκριμένη υποψηφιότητα και μάλιστα πολύ ήπια.
Τα ερωτήματα είναι προφανή και παραμένουν αναπάντητα:
· Δεν θα μπορούσε ο Σεβασμιότατος στις 16.5.2014 να ανταποκριθεί στην επείγουσα έκκλησή μου, να μου ζητήσει στοιχεία τεκμηρίωσης της καταγγελίας μου για όσα συνέβαιναν στον Άγιο Ελευθέριο και, εφόσον του έδινα τεκμήρια, να παρέμβει για να σταματήσει αυτή την «άγρια οικειοποίηση θρησκευτικού συναισθήματος» από τον συνδυασμό Μώραλη – Μαρινάκη – Κόκκαλη;
· Δεν θα μπορούσε ο Σεβασμιότατος στις 18.5.2014 να μου ζητήσει εξηγήσεις για όσα συνέβαιναν στον Ιερό Ναό Αγίου Νείλου Πειραιώς και να παρέμβει αρμοδίως; Επισημαίνω ότι επειδή μας ενδιαφέρει η ουσία τήρησης των δημοκρατικών κανόνων και όχι η σκανδαλοθηρία, εμείς αναφερθήκαμε γενικώς στη συμπεριφορά ιερέα που έπλεξε το εγκώμιο του κ. Ευάγγελου Μαρινάκη μετά το τέλος της λειτουργίας «σε Ιερό Ναό της πόλης». Στο «Ανακοινωθέν» ο ίδιος αποκαλύπτει ότι το γεγονός συνέβη στον Ιερό Ναό Αγίου Νείλου Πειραιώς.
Πέραν του αυταπόδεικτου της δικής μας διακριτικότητας, το μείζον ερώτημα είναι πώς είναι δυνατόν να υποβαθμίζεται αυτό το πραγματικό γεγονός, το οποίο συνέβη το πρωί της Κυριακής των εκλογών πριν οι εκκλησιαζόμενοι ψηφίσουν; Δεν μπορούσε ο εφημέριος του Ναού μετά τις εκλογές να ευχαριστήσει και να πλέξει το εγκώμιο του «υποψήφιου δημοτικού συμβούλου κ. Μαρινάκη», ο οποίος «ἐδώρισε εἰς μνήμη τοῦ πατρός του Μιλτιάδου στόν Ἱ. Ναό Ἁγ. Νείλου Πειραιῶς λειψανοθήκη γιά τήν τοποθέτηση τῶν Ἱ. Λειψάνων τοῦ ὁσίου Νείλου»; Εάν πραγματικά πιστεύει ο Σεβασμιότατος ότι το γεγονός αυτό - έστω και ως μεμονωμένο – δεν αποτελεί άγρια οικειοποίηση θρησκευτικού συναισθήματος και ότι αντιθέτως, όπως ισχυρίζεται στο «Ανακοινωθέν», η καταγγελία μας «αποδεικνύει δυστυχώς την έλλειψη δημοκρατικής ευαισθησίας προς τον ύψιστο θεσμό της Εκκλησίας», τότε πραγματικά έχουμε άλλα κριτήρια αξιολόγησης του όντως οφειλόμενου προς την Εκκλησία σεβασμού.
· Δεν είναι, κατόπιν των ανωτέρω, απορίας άξιο το γεγονός ότι ο ιεράρχης έρχεται να επιτεθεί εναντίον μας 11 (!) ημέρες μετά την πρώτη και 9 (!) ημέρες μετά τη δεύτερη καταγγελία μας, ώστε με χαρακτηριστική άνεση να τις υποβαθμίσει παρελθούσης της επικαιρότητος;
************
Επιπλέον, εξόχως προσβλητική και ουδόλως συνάδουσα με την αναγκαία ταπεινότητα ενός ιεράρχη είναι η επίθεση εναντίον μας, αναφορικά με την κριτική μας στον απερχόμενο Δήμαρχο κ. Βασίλη Μιχαλολιάκο και τον ισχυρισμό μας ότι πρώτος αυτός άνοιξε τον δρόμο για την παρέμβαση της Εκκλησίας στα πολιτικά πράγματα της πόλης, αξιοποιώντας το θρησκευτικό συναίσθημα των πολιτών για μικροπολιτικές σκοπιμότητες.
Ας πούμε ότι ο ισχυρισμός του Μητροπολίτη ότι η αναφορά μας «είναι εξόχως κωμική» είναι μια υποκειμενική κρίση. Αλλά η δήλωσή του ότι είναι «και ενδεικτική της αντιληπτικής τους ικανότητας συνεπεία της οποίας δικαίως δεν κατόρθωσαν να πείσουν τον πειραϊκό λαό» δεν είναι ευθεία πολιτική τοποθέτηση και παρέμβαση καταδεικνύουσα μάλιστα σαφή προκατάληψη και εχθρότητα;
Για τα παράπονα τέλος προς τον απερχόμενο Δήμαρχο θα προτιμήσουμε να μην κάνουμε κανένα σχόλιο…
***********
Κλείνω την απάντησή μου με την παράθεση ολόκληρης της καταληκτικής παραγράφου του ανακοινωθέντος, γιατί εδώ καταδεικνύεται με τρόπο αποκαλυπτικό η εγκυρότητα των δικών μας ανησυχιών:
«Ἐάν ὁ συνδυασμός τό «Λιμάνι τῆς ἀγωνίας-Πειραιᾶς ἡ πόλη μας» θεωρεῖ ὡς ἐμπλοκή τῆς Ἱ. Μητροπόλεως τό γεγονός ὅτι ἐδέχθη στά Γραφεῖα Της κατόπιν αἰτήσεώς τους τούς ὑποψηφίους Δημάρχους κ.κ. Β. Μιχαλολιάκο, Ἰ. Βουράκη, Ἀ. Καλογερόγιαννη καί Ἰ. Μώραλη ἀποδεικνύει τήν ἰδεοληψία του νά ἀντιμετωπίζει τήν πραγματικότητα σάν εἰκονική, πού τήν διαμορφώνει μέ τίς ἰδεολογικές του ἀγκυλώσεις, ἀγνοώντας ἀφελῶς ὅτι στήν μικρή χερσόνησο τοῦ Πειραιᾶ ὑπάρχουν 30
Ἐνορίες μέ 30 Πνευματικά Κέντρα καί 30 Ἐνοριακά Φιλόπτωχα Ταμεῖα καί 17 συσσίτια ἀπόρων, ὑπάρχει δηλαδή τεράστιο πνευματικό καί ἀνθρωπιστικό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας, πού ἀναπόδραστα τήν ἀναγορεύει σέ βασικό κοινωνικό ἑταῖρο τῆς Πολιτείας, ἔστω καί ἄν αὐτό ἐνοχλεῖ τούς κάθε μορφῆς στρατευμένους στήν ἀπαξίωση τοῦ ἔργου Της καί στήν ἰδιωτικοποίηση τῆς παρουσίας(sic) Της. Δυστυχῶς ὅμως γι’ αὐτούς ἡ Ἐκκλησία ἔχει ζωή στόν τόπο αὐτό 2.000 χρόνων καί δέν ἀναμένει εὔσημα ἀπό τό «Λιμάνι τῆς ἀγωνίας-Πειραιᾶς ἡ πόλη μας» διότι τά εὔσημα τά ἔχει δώσει καί τά δίνει ἡ πραγματικότητα καί ἡ ζωή ἀφοῦ ἡ πόλη τοῦ Πειραιῶς ὀφείλει τήν ὕπαρξή της στήν Ἐκκλησιαστική περιουσία καί εἰδικώτερα τῆς Ἱ. Μονῆς Ἁγ. Σπυρίδωνος Πειραιῶς, ἐπί τῆς ὁποίας δωρεάν καί χωρίς κανένα ἀντίτιμο οἰκοδομήθηκε. Τό ἄν λοιπόν τό «Λιμάνι τῆς ἀγωνίας-Πειραιᾶς ἡ πόλη μας» δέν θεωρεῖ παρά τά ἀνωτέρω βασικό κοινωνικό ἑταῖρο, ὅπως τό Σύνταγμά μας τουλάχιστον ἀναγνωρίζει τήν Ὀρθόδοξη Καθολική Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος στήν ὁποία ὀφείλει τήν ὕπαρξη καί τήν ἰδιοπροσωπεία του ὁ λαός μας καί δέν θέλησε νά ἐπικοινωνήσει μαζί Της γιά νά τήν ἐνημερώσει γιά τό πρόγραμμά του καί νά ἀκούσει καί νά συνεκτιμήσει καί τίς ἀπόψεις Της, ἀποδεικνύει τήν μονοδιάστατη, κοντόθωρη, ἀνιστόρητη, στρατευμένη, ἀντιδημοκρατική, ἀγκυλωμένη καί μέ παρωπίδες, στρεβλή θεώρηση τῆς πραγματικότητος καί καταδεικνύει τό ἀποτυχημένο μαρξιστικό-λενινιστικό κοσμοείδωλό του, πού 70 χρόνια στίς χῶρες τοῦ ὑπαρκτοῦ σοσιαλισμοῦ προσέφερε γκουλάγκς, μυστικές ἀστυνομίες, ψυχιατρεῖα καί τίς περίφημες δίκες τῆς Μόσχας μέ τίς ἀλλεπάλληλες ἐκτελέσεις τῶν πρώην συντρόφων [σημ: η υπογράμμιση δική μας]. Λυπούμεθα εἰλικρινῶς γιά τήν ἀμετροέπεια καί τήν ἀκρισία τοῦ «Λιμανιοῦ τῆς ἀγωνίας-Πειραιᾶς ἡ πόλη μας».
Όχι Σεβασμιότατε. Δεν θεωρούμε ως «ἐμπλοκή τῆς Ἱ. Μητροπόλεως τό γεγονός ὅτι ἐδέχθη στά Γραφεῖα Της κατόπιν αἰτήσεώς τους τούς ὑποψηφίους Δημάρχους κ.κ. Β. Μιχαλολιάκο, Ἰ. Βουράκη, Ἀ. Καλογερόγιαννη καί Ἰ. Μώραλη».
Θα επιθυμούσαμε, όμως, πράγματι να μπορούσατε να κατανοήσετε πως το γεγονός ότι εμείς και οι συνδυασμοί της Αριστεράς δεν σας επισκεφθήκαμε προεκλογικά, καταδεικνύει πολύ μεγαλύτερο σεβασμό στην Εκκλησία και στη θρησκευτική πίστη των πολιτών. Καταδεικνύει επίσης στάση ανιδιοτέλειας και αξιοπρέπειας. Προφανώς έχουμε άλλους κώδικες, ευτυχώς όμως αυτό δεν ισχύει για όλους τους ιεράρχες…
Όσο για το κοινωνικό έργο της Εκκλησίας και της Μητρόπολης Πειραιά φυσικά και το αναγνωρίζουμε και ποτέ δεν επιχειρήσαμε να το υποβαθμίσουμε. Δεν κατανοούμε βέβαια με τον ίδιο τρόπο την αναφορά ότι το Σύνταγμά μας τουλάχιστον αναγνωρίζει την Ορθόδοξη Καθολική Εκκλησία της Ελλάδος ως βασικό κοινωνικό εταίρο της Πολιτείας, θα ήμασταν μάλιστα πρόθυμοι να συμμετάσχουμε σε έναν επιστημονικό διάλογο για το θέμα αυτό. Παρόλα αυτά, φυσικά και επιθυμούμε σχέσεις συνεργασίας σε ζητήματα κοινωνικής ευαισθησίας. Όταν όμως, Σεβασμιότατε, μέσα σε εκκλησία το ένα χέρι μοιράζει τρόφιμα και το άλλο ψηφοδέλτια, τότε το ανθρωπιστικό έργο απαξιώνεται και η αξιοπρέπεια των ανθρώπων προσβάλλεται. Εμείς, στο Λιμάνι της Αγωνίας και στις δράσεις αλληλεγγύης που χρόνια τώρα αναπτύσσουμε, αυτά τα προσέχουμε παρά πολύ.
Διαβάζοντας τέλος την καταληκτική παράγραφο, όπως αυτούσια την παραθέσαμε παραπάνω για να τη διαβάσουν και όσοι την έχασαν, την ερμηνεύουμε ως ιδεολογική επίθεση απέναντι σε μια καταγγελία που στηρίζεται σε συμβάντα. Εάν αυτό αποτελεί έμμεση πρόσκληση σε ιδεολογικό διάλογο, δεν έχουμε αντίρρηση. Παρά τους διαφορετικούς κώδικες, θα ανταποκριθούμε. Εάν όμως πρόκειται για μια καταγγελία τρέχουσας σκοπιμότητας, δεν θα δώσουμε συνέχεια.
Θοδωρής Δρίτσας
Βουλευτής Α’ Πειραιά και Νησιών
Υποψήφιος Δήμαρχος Πειραιά
στις εκλογές της 18ης Μαΐου 2014
με τον δημοτικό συνδυασμό
«Το Λιμάνι της Αγωνίας – Πειραιάς, η πόλη μας»
Διαβάστε επίσης:
Η ανακοίνωση του Σεραφείμ που έκανε έξω φρενών τον Θοδωρή Δρίτσα!
