ΠΕΙΡΑΙΑΣ: Σταμάτησαν τα έργα του μετρό; – Τι συμβαίνει

Google news logo Βρείτε μας στο Google News. Πατήστε εδώ!


Στην επέκταση του Μετρό προς Πειραιά, τα εργοτάξια μοιάζουν "νεκρά". Το μόνο από τα μεγάλα δημόσια έργα που παρέμενε εντός χρονοδιαγράμματος βρίσκεται πλέον ένα βήμα πριν από την αναστολή εργασιών. Τα προβλήματα ξεκίνησαν από μια νομική διένεξη με την Αττικό Μετρό για την καταβολή του ΦΠΑ -για την επίλυση της οποίας κατατέθηκε ρύθμιση σε νομοσχέδιο- και στην πορεία προστέθηκαν οι συνέπειες της τραπεζικής αργίας. Οι μόνες εργασίες που συνεχίζονται είναι οι αρχαιολογικές ανασκαφές σε δύο σημεία.

Η επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό, από τον σταθμό της Αγίας Μαρίνας έως και το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά ανατέθηκε την 1η Μαρτίου 2012 στην κοινοπραξία J&P ΑΒΑΞ, Ghella SpA, Alstom Transport SA, με προθεσμία ολοκλήρωσης 5,5 έτη. Παρά την οικονομική κρίση το έργο κινούνταν μέχρι πριν από λίγους μήνες με πολύ καλούς ρυθμούς, ίσως και λόγω της απουσίας αρχαιολογικών ευρημάτων που θα μπορούσαν να το ανακόψουν.

Τα προβλήματα για το έργο ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 2014, με μια ρύθμιση του υπουργείου Οικονομικών για την απόδοση ΦΠΑ. Η ρύθμιση αφορούσε σε φορείς του Δημοσίου οι οποίοι εκτελούν και εκμεταλλεύονται έργα και οι οποίοι με τη ρύθμιση απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ. Στο πεδίο εφαρμογής της ρύθμισης συμπεριελήφθη από λάθος και η Αττικό Μετρό, καθώς δεν εκμεταλλεύεται η ίδια τα έργα που κατασκευάζει. Ετσι η Αττικό Μετρό σταμάτησε να αποδίδει ΦΠΑ, με αποτέλεσμα να σωρευτεί μια οφειλή της τάξης των 10-12 εκατ. ευρώ.

Προκειμένου να επιλύσει το πρόβλημα, το υπουργείο Υποδομών κατέθεσε τροπολογία που εξαιρεί τα μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα έργα. Η τροπολογία δεν κατάφερε να ενταχθεί σε νομοσχέδιο, λόγω των πολιτικών εξελίξεων και τώρα συμπεριελήφθη ως ρύθμιση στο σχέδιο νόμου για τις τηλεοπτικές άδειες, που δόθηκε προχθές σε διαβούλευση.

Ομως τα προβλήματα δεν σταματούν εκεί. Ο έλεγχος των συναλλαγών με το εξωτερικό έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα (και) στην κατασκευαστική κοινοπραξία, που αδυνατεί να εισάγει τα απαραίτητα ανταλλακτικά για τα μηχανήματα.

Ως αποτέλεσμα, η εξέλιξη του έργου που άρχισε να επιβραδύνεται από τη στιγμή που ανέκυψε το πρόβλημα με τον ΦΠΑ, σταμάτησε πλέον εντελώς. Επισήμως δεν έχει γίνει διακοπή εργασιών, ωστόσο η πλειονότητα των περίπου 800 εργαζομένων είναι πλέον σε άδεια. Οι μόνες εργασίες που συνεχίζονται είναι οι αρχαιολογικές, στα φρέατα στις περιοχές Πανεπιστήμιο και Ρολόι στο κέντρο του Πειραιά.

Οι συνέπειες από την άτυπη διακοπή εργασιών είναι δύο: κατ’ αρχήν, θα επιβαρυνθεί το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου. Επιπλέον, ο ανάδοχος είναι δεδομένο ότι θα ζητήσει να καλύψει το Δημόσιο το κόστος επανεκκίνησης του έργου, το οποίο δεν θα είναι ευκαταφρόνητο.

Πηγή: Καθημερινή