Ο Πειραιάς αλλάζει τους χάρτες του παγκόσμιου εμπορίου

Google news logo Βρείτε μας στο Google News. Πατήστε εδώ!


Μαζική μετατόπιση των όγκων τους διαμετακομιστικού εμπορίου της Ευρώπης από τα λιμάνια των βορείων κρατών της Ε.Ε. προς αυτά της Μεσογείου καταγράφουν τα τελευταία επίσημα στοιχεία εξαιτίας των αλματωδών ρυθμών ανάπτυξης της κίνησης στον Πειραιά.

Μάλιστα όπως προκύπτει από την επεξεργασία των δεδομένων του ευρωπαϊκού εμπορίου που πραγματοποίησαν οι Hackett Associates και το Institute of Shipping Economics and Logistics οι όγκοι εμπορευματοκιβωτίων στην βόρεια Ευρώπη υποχωρούν φέτος ενώ αυτοί στην Μεσόγειο αυξάνονται με ρυθμούς της τάξης του 30%. 

Η γιγάντωση του Πειραιά στους χάρτες του παγκόσμιου εμπορίου επισφραγίζεται έτσι και επισήμως λίγες ημέρες πριν την έλευση στην Αθήνα του ισχυρού άνδρα της Cosco, captain Wei Jiafu, ο οποίος έρχεται για συνομιλίες με την ελληνική κυβέρνηση αλλά και για να παραστεί στις 26 Ιουνίου στα εγκαίνια του προβλήτα ΙΙΙ του λιμανιού η κατασκευή του οποίου ολοκληρώθηκε νωρίτερα από τον προγραμματισμό σε μια επένδυση της τάξης των 150 εκατομμυρίων ευρώ από την κινεζική εταιρεία. Με τα 150 εκατ. ευρώ αυτά οι επενδύσεις των Κινέζων στον Πειραιά από την έναρξη της δραστηριοποίησης τους έως σήμερα έφτασαν τα 330 εκατομμύρια ευρώ. Και συνεχίζουν.

Η μελέτη της Hackett «Global Port Tracker: North European Trade Outlook» εκτιμά ότι στον ευρωπαϊκό βορρά ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που διαχειρίζονται τα εκεί λιμάνια θα υποχωρήσει φέτος κατά 8,9% στα 12,2 εκατομμύρια TEU όσον αφορά τις εισαγωγές και θα παραμείνει πρακτικά αμετάβλητος αυτός των εξαγωγών (0,7%) ενώ αυτός των λιμανιών της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας θα αυξηθεί κατά 27,5% στα 9,4 εκατομμύρια TEU όσον αφορά τις εισαγωγές και κατά 16,5% στα 7,1 εκατ. TEU των εξαγωγών. 

Οι διψήφιοι ρυθμοί ανάπτυξης της Μεσογείου προέρχονται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την ανάδειξη του Πειραιά ως νοτιοανατολικής πύλης της Ευρώπης για τις εισαγωγές από την Ασία και ειδικότερα των δυο προβλητών που διαχειρίζεται η θυγατρική της Cosco, Piraeus Container Terminal (PCT). 

Είναι μάλιστα τέτοια η δυναμική που ουσιαστικά η συνολική ανάπτυξη του όγκου του εισαγωγικού εμπορίου που διακινείται με containers στην Ευρώπη θα αυξηθεί κατά 4,1% στα 21,7 εκατ. TEU και προέρχεται στο μεγαλύτερο της μέρος από τον Πειραιά. Οι εξαγωγές αντίστοιχα θα αυξηθούν κατά 6,4% στα 18,1εκατ. teu. 

Τα τελευταία αυτά στοιχεία μιλούν για πτώση των όγκων του εμπορίου συνολικά στα λιμάνια της Αντβέρπης, του Ρότερνταμ, της Βρέμης και του Αμβούργου. Με τις μεγαλύτερες πιέσεις στο Αμβούργο και καλύτερη της εικόνα από την Αντβέρπη. 

Ο επικεφαλής της μητρικής της Piraeus Container Terminal, Cosco Group θα βρίσκεται στην Αθήνα την επόμενη εβδομάδα προωθώντας, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, την υποψηφιότητα του ομίλου για την απόκτηση του ΟΛΠ. 

Ο Wei Jiafu είναι ένα από τα υψηλόβαθμα στελέχη του κυριάρχου κυβερνώντος κόμματος της λαϊκής δημοκρατίας της Κίνας και έχει επιβιώσει πλήθους κυβερνητικών αλλαγών επί τρεις και πλέον δεκαετίες. Χαρακτηρίζεται ως ζωντανός θρύλος της κινεζικής ναυτιλίας και σταθερός σύμβουλος του Πεκίνου. 

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές μεταφέρει, εκτός από δεσμεύσεις για την κινεζική υποψηφιότητα της Cosco για τον Πειραιά, και το πλήρες πλάνο για άμεσες ξένες επενδύσεις. 

Σε αυτό το περιβάλλον η Ελλάδα αναδεικνύεται σταδιακά σε προτιμώμενο ευρωπαϊκό δρόμο των εξαγωγών της Ασίας. Σε αυτό άλλωστε παραπέμπουν και η πρόσφατη συμφωνία της Cosco με την Hewlett Packard. 

Συμφωνία που επιχειρείται να αποτελέσει μοντέλο και για άλλες πολυεθνικές, όπως οι Lenovo, ΙΚΕΑ, Dell, LG, Samsung, Hyundai και Sony, οι οποίες είναι μερικές μόνον από τις πολυεθνικές που επιδιώκουν να εξοικονομήσουν χρόνο και χρήμα ξεφορτώνοντας στον Πειραιά και αποφεύγοντας τον περίπλου της Ευρώπης. 

Πριν από 16 περίπου χρόνια το 30% περίπου του ευρωπαϊκού εμπορίου γινόταν από τη Μεσόγειο. Σήμερα το ποσοστό αυτό έχει φτάσει κοντά στο 50%, εξηγούν στο Capital.gr παράγοντες της αγοράς επικαλούμενοι πρόσφατα στοιχεία της Deloitte. Και προσθέτουν μάλιστα πως η μετατόπιση του εμπορίου προς τον Νότο δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.


Πηγή:capital.gr