ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ: Ένας ζωντανός οργανισμός στον Πειραιά (φωτορεπορτάζ)


Κάθε του όροφος επιβεβαιώνει περίτρανα όλους τους ορισμούς που έχουν ακουστεί για το «μουσείο».

Ήταν όραμα του Μανώλη Φωτόπουλου , υπάλληλου των Η.Σ.Α.Π., από το 1990.

Ο ίδιος ξεκίνησε την υλοποίησή του το 1995, ως συνταξιούχος πλέον, με στόχο να αναδειχθεί η ιστορία του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου και ο ρόλος των εργαζομένων στην Εταιρία.

Με ένα φαναράκι, ένα καπέλο και πολύ μεράκι άρχισε να ψάχνει.

Κι ενώ έψαχνε, έβρισκε.



Όσα βρήκε, λοιπόν, φρόντισε να φυλαχτούν, μέχρι να βρεθεί ο κατάλληλος χώρος για την έκθεσή τους.
Τώρα βρίσκονται στον σταθμό του Πειραιά.

Ο χώρος του Μουσείου εγκαινιάστηκε το 2005 και δεν πρόκειται για μια αποθήκη, αλλά για ΕΝΑΝ ΖΩΝΤΑΝΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ.

Ο κ. Φωτόπουλος ξενάγησε την Piraeuspress.gr στον χώρο του Μουσείου και μας ταξίδεψε στον χρόνο. 



Το μουσείο αποτελείται ουσιαστικά από δύο ορόφους (ισόγειο, ημιόροφος, πρώτος και δεύτερος όροφος).

Με την είσοδό μας μπορούμε να δούμε το πωλητήριο, ενώ προχωρώντας βλέπουμε τα πρώτα βαγόνια, τους σταθμούς, τα πρώτα εισιτήρια, μία μακέτα κατασκευής σήραγγας.



Τα περισσότερα εκθέματα του Ισογείου έχουν σχέση με τους χώρους των σταθμών. Κυριαρχεί το παλιό ξύλινο βαγόνι, που πλαισιώνεται με μηχανήματα ελέγχου των συρμών, αντικείμενα και εγαλεία από τα εκδοτήρια εισιτηρίων, παγκάκι, ρολόγια, πινακίδες…










Στον ημιόροφο, μας… περιμένουν οι στολές των εργαζόμενων εκείνης της εποχής.

Της παλαιάς.

Περιμετρικά στο χώρο παρουσιάζεται η εξέλιξη των σιδηροδρόμων Πειραιά – Κηφισιάς παράλληλα με την ιστορική διαδρομή της Εταιρίας (1869 -2011), με κείμενα, φωτογραφίες και αντικείμενα από τις διάφορες φάσεις.






«Το μουσείο είναι ένας οργανισμός που συλλέγει, τεκμηριώνει, διαφυλάσσει, εκθέτει και ερμηνεύει υλικές μαρτυρίες και σχετικές πληροφορίες για το δημόσιο όφελος»

ή λίγο πιο ρομαντικά…




Επίσης, υπάρχει αίθουσα για το Συνδικαλιστικό Κίνημα Ενώσεως Προσωπικού Σιδηροδρόμου.

Στον πρώτο και στον δεύτερο όροφο, γινόμαστε… εργάτες, σχεδιαστές, συλλέκτες.

Βλέπουμε πως γίνονταν οι εργασίες για τις γραμμές, ο έλεγχος αυτών, τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν τότε (όλα με καλούπια).

Δείτε φωτογραφίες:










Στον δεύτερο όροφο, υπάρχει και η αίθουσα εκδηλώσεων, στην οποία συγκεντρώνονται συνήθως και οι μαθητές σχολείων που επισκέπτονται τον χώρο.

Επίσης, στον συγκεκριμένο χώρο φιλοξενούνται ζωγραφική έκθεση με θέματα σχετικά με τα τραίνα και φωτογραφική έκθεση με θέμα την πλατεία Ομονοίας διαχρονικά.

Για την ιστορία…

145 ΧΡΟΝΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ

Ήταν 27 Φεβρουαρίου 1869, όταν η ατμομηχανή με τα 6 βαγόνια και με επιβάτες τη Βασίλισσα Όλγα, τον πρωθυπουργό Ζαϊμη, υπουργούς, διπλωμάτες, στρατιωτικούς και άλλους επισήμους ξεκινούσε το πρώτο της δρομολόγιο από το Θησείο στον Πειραιά.

Η σύνδεση με σιδηροδρομικές γραμμές της Αθήνας με τον Πειραιά ήταν πλέον γεγονός και το όνειρο έγινε… πραγματικότητα!



«το μεράκι όσων συνετέλεσαν στην δημιουργία του ΜΟΥΣΕΙΟΥ δεν αποτυπώνεται σε ένα ρεπορτάζ.
Μπορείτε όμως να πάρετε μία μικρή γεύση πριν το επισκεφτείτε από κοντά…»