Στάθης Ευσταθόπουλος: « Για ένα σύγχρονο και ασφαλές περιβάλλον διδασκαλίας στο Πανεπιστήμιο»


*Άρθρο του Στάθη Ευσταθόπουλου, Καθηγητή Ιατρικής ΕΚΠΑ & Αντιπροέδρου ΕΑΠ στο Πρώτο Θέμα

Η έναρξη της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς συνοδεύεται από τη μεγάλη προσέλευση των φοιτητών στα αμφιθέατρα, κάτι που αποτελεί ιδιαίτερα αισιόδοξο μήνυμα, αλλά και ατράνταχτη απόδειξη για την ανάγκη και την αξία της δημόσιας εκπαίδευσης.

Το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, παρά τη δυσμενή συγκυρία και τα δομικά προβλήματα που έχει, αποτελεί έναν διακεκριμένο θεσμό με σημαντικό εκπαιδευτικό και κοινωνικό ρόλο.

Η περυσινή χρονιά, ακόμα και χωρίς την πολύτιμη φυσική παρουσία κατά τη διάρκεια του μαθήματος, ήταν επιτυχημένη, καθότι η συμμετοχή των φοιτητών στην ηλεκτρονική εκπαίδευση ήταν αρκετά μεγάλη. Και σε αυτό μπορώ να προσθέσω και την προσωπική μου εμπειρία, όπου ενώ συνήθως το δια ζώσης μάθημα το παρακολουθούν μερικές δεκάδες φοιτητές, την εξ αποστάσεως την παρακολουθούσαν σταθερά περισσότερο από 300.

Από την άλλη πλευρά, καθώς ο χώρος του μαθήματος είναι πρακτικά ανοιχτός, δηλαδή οι φοιτητές μπορούν να μπαίνουν και να βγαίνουν καθόλη τη διάρκειά του και ότι είναι πρακτικά αδύνατο ο καθηγητής να επιτηρήσει την τήρηση των μέτρων αυτοπροστασίας και να ελέγξει τα πιστοποιητικά εμβολιασμού, δημιουργείται μία ανησυχία και μία ανασφάλεια από αρκετούς συναδέλφους, κάτι το οποίο εκφράζεται τόσο σε ανακοινώσεις συλλόγων, όσο και μέσα στην ακαδημαϊκή κοινότητα.

Με δεδομένη λοιπόν την περυσινή εμπειρία, τη διάθεση καθηγητών και φοιτητών, αλλά και τις πραγματικές συνθήκες που γίνεται ένα μάθημα, θεωρώ ότι πρέπει να αξιοποιήσουμε όλα τα πλεονεκτήματα που έχει η δια ζώσης διδασκαλία στο αμφιθέατρο αλλά και αυτά που προσφέρει η παράλληλη μετάδοση στο διαδίκτυο, σε συνδυασμό με την καταγραφή των μαθημάτων, ώστε να είναι προσβάσιμα και σε μεταγενέστερο χρόνο από τους φοιτητές.

Η εξέλιξη της τεχνολογίας, οι σύγχρονες εκπαιδευτικές μέθοδοι, η ευσυνειδησία των διδασκόντων και η φιλομάθεια των φοιτητών, σε συνδυασμό με την αποφασιστικότητα και τη βούληση της Πολιτείας μπορούν να διαμορφώσουν ένα σύγχρονο, φιλικό και ασφαλές περιβάλλον διδασκαλίας στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο.

Με αυτό τον τρόπο κερδισμένοι θα είναι όλοι. Γιατί πέρα από την προστασία της υγείας, διασφαλίζεται και ενθαρρύνεται η μέγιστη δυνατή συμμετοχή των φοιτητών και επιτυγχάνεται η πραγματική αποστολή του Δημόσιου Πανεπιστημίου.