ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: Δείτε πως θα είναι η νέα Περιφερειακή (ΦΩΤΟ)

Στον προθάλαμο της Διυπουργικής Επιτροπής Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) βρίσκεται το έργο της αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (ΑΕΣΠΕΡ). Σύμφωνα με πηγή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ο φάκελος του έργου είναι έτοιμος και πρόκειται να εισαχθεί στην Διυπουργική εντός του Ιουνίου, προκειμένου να λάβει την αναγκαία έγκριση ώστε να προχωρήσει στα επόμενα στάδια. Στόχος της κυβέρνησης είναι η εξέλιξη του έργου να παρουσιάζει σημαντική ωριμότητα έως το τέλος Αυγούστου ώστε να υπάρξουν συγκεκριμένες πλέον, ανακοινώσεις από τον πρωθυπουργό κατά την άνοδό του στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της 85ης Διεθνούς Εκθέσεως. Άλλωστε, για το συγκεκριμένο έργο ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις κατά την 84η ΔΕΘ.

Ο κυβερνητικός σχεδιασμός προβλέπει να δημοσιευτεί το ταχύτερο η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, διαδικασία από την οποία θα προκύψει η προεπιλογή των κατασκευαστικών ομίλων ή κοινοπραξιών οι οποίοι θα είναι σε θέση να τρέξουν ένα τόσο μεγάλο έργο. Θα ακολουθήσει η δεύτερη διαγωνιστική φάση με τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης και την οριστική διακήρυξη του έργου, από την οποία θα προκύψει ο οριστικός ανάδοχος στο τέλος του 2021. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου, για την ολοκλήρωση του έργου θα απαιτηθεί περίπου μία τριετία, δηλαδή, εάν όλα κυλήσουν ομαλά, η νέα περιφερειακή θα μπορεί να παραδοθεί προς χρήση κάπου μέσα στο 2024.

Χωρίς διόδια

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή αντικείμενο του ΣΔΙΤ δεν θα είναι μόνον η κατασκευή του έργου. Θα περιλαμβάνει επίσης τη λειτουργία και συντήρηση του συνόλου της περιφερειακής οδού, από τη σύνδεσή της με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ, στον κόμβο Κ16 (Λαχαναγορά), λίγο μετά τη γέφυρα του Γαλλικού, έως τη συμβολή της, στον κόμβο Κ12, με το δρόμο Θεσσαλονίκης – Ν. Μουδανιών. Ο προϋπολογισμός του κατασκευαστικού κόστους του έργου εκτιμάται στα 350 εκατ. ευρώ ενώ ο χρόνος παραχώρησης θα είναι τουλάχιστον για 25 χρόνια. Στον αυτοκινητόδρομο δεν θα υπάρχουν διόδια και η σταδιακή αποπληρωμή προς τον ανάδοχο θα γίνει με “πληρωμές διαθεσιμότητας”.

Σύμφωνα με τον Απόστολο Φράγκο, διευθυντή της μελετητικής εταιρείας “Οδός Μελετητική”, βασικού μελετητή του έργου, το έργο της αναβάθμισης της ΑΕΣΠΕΡ περιλαμβάνει τα εξής:

1. Flyover

Την κατασκευή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (ΥΤΛ, το λεγόμενο Flyover), μήκους περίπου 9,5 χιλιομέτρων, τέσσερα εκ των οποίων σε συνεχή γέφυρα, με τέσσερις λωρίδες, δύο συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση. Η χάραξή της θα ακολουθεί τη ζώνη διέλευσης της υφιστάμενης εσωτερικής περιφερειακής, στο τμήμα της μετά τον ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) Κ5 (είναι το σημείο στο οποίο συνδέεται το δυτικό τμήμα της εσωτερικής περιφερειακής, με τον κλάδο σύνδεσης με την εξωτερική περιφερειακή στον Α/Κ ΤΙΤΑΝ, στο ύψος των νοσοκομείων Παπαγεωργίου και 424 ΓΣΝ), έως την περιοχή του Α/Κ Κ10 (μετά το υφιστάμενο κλειστό τεχνικό Cut &Cover, στο ύψος του νοσοκομείου ΓΕΝΕΣΙΣ).

Η ΥΤΛ (επίπεδο +1) θα βρίσκεται πάνω από τον βόρειο κλάδο (προς την πλευρά του Σέιχ Σου) της υφιστάμενης εσωτερικής περιφερειακής (επίπεδο 0), με ένα μέρος της να καταλαμβάνει την έκταση των πρανών του σημερινού δρόμου προς το δάσος. Εκτιμάται ότι για την κατασκευή του νέου έργου θα απαιτηθεί επιπλέον έκταση του περιαστικού δάσους περίπου 70 στρεμμάτων η οποία, στο σχέδιο του έργου προβλέπεται να αναπληρωθεί στο πολλαπλάσιο σε άλλο σημείο.

Σε όλο το μήκος της ΥΤΛ θα υπάρχουν προστατευτικά πετάσματα, διαφανή εκτός κατοικημένων περιοχών, και κατά κανόνα αδιαφανή κατασκευασμένα με υλικά μεγάλης ηχοαπορροφητικότητας, όπου υπάρχει παρόδια δόμηση.

2. Πλήρης ανακατασκευή του υφιστάμενου δρόμου

Εκτός της ΥΤΛ το έργο προβλέπει πλήρη ανακατασκευή του υφιστάμενου δρόμου (επίπεδο 0). Θα γίνει σε όλο το μήκος του ανακατασκευή του καταστρώματος (διόρθωση ανεπαρκούς γεωμετρίας, νέος τάπητας, τρεις λωρίδες ικανού πλάτους ανά κατεύθυνση, νέα νησίδα, νέες πλευρικές διαμορφώσεις με σύγχρονα συστήματα αναχαίτισης οχημάτων (στηθαία), διαμόρφωση ικανού αριθμού πλατυσμάτων έκτακτης στάθμευσης κ.ο.κ.).

Θα υπάρξει προσθήκη μίας λωρίδας κυκλοφορίας (τέσσερις λωρίδες ανά κατεύθυνση) και ΛΕΑ στο τμήμα της ΕΣΠΕΡ, μήκους περίπου 3,5 χιλιομέτρων, από τον Α/Κ Κ10 («ΓΕΝΕΣΙΣ») έως τον Α/Κ Κ12 (κόμβος σύνδεσης ΕΣΠΕΡ με την Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης-Μουδανιών).

3. Νέες σήραγγες

Πέραν της σήραγγας στα Κωνσταντινοπολίτικα, η οποία θα καθαιρεθεί και θα ανακατασκευαστεί με πέντε λωρίδες ανά κατεύθυνση, προβλέπονται και δύο νέες σήραγγες. Η πρώτη, στην περιοχή του μεγάλου ορύγματος μεταξύ Μετεώρων και Πεύκων, μήκους 500-600μ, που καλύπτει και τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας και αναβαθμίζει περιβαλλοντικά την περιοχή, δημιουργώντας μία μεγάλη έκταση πρασίνου στο επίπεδο +1 και περιορίζοντας την ηχορύπανση και την αέρια ρύπανση κατά 70% (αφού καλύπτει εντελώς το επίπεδο 0 της υφιστάμενης περιφερειακής). Η δεύτερη, μήκους 700μ, μεταξύ του κόμβου Κ9 (Τούμπας) και Κ10, που καλύπτει το δυτικό ρεύμα μόνο (προς το μέρος του Σεϊχ-Σου) προβλέπεται με αποκλειστικό σκοπό τον περιορισμό της κατάληψης του περιαστικού δάσους κατά περίπου 15 στρέμματα.

4. Νέοι κόμβοι

Προβλέπεται μεταξύ των κόμβων Κ5 και Κ12 κατά μήκος του επιπέδου 0, η λειτουργία οκτώ κόμβων και ενός ημικόμβου. Συγκεκριμένα:

Η είσοδος των οχημάτων στην ΥΤΛ θα γίνεται από το σημείο στο οποίο βρίσκονται τα νοσοκομεία (Παπαγεωργίου, 424 ΓΣΝ). Εκεί οι οδηγοί οι οποίοι θα έρχονται από δυτικά (Δυτική ΕΣΠΕΡ ή Εγνατία Οδό / Εξωτερική Περιφερειακή), θα μπορούν να επιλέγουν να ακολουθήσουν την υφιστάμενη εσωτερική περιφερειακή εφόσον επιθυμούν να κατευθυνθούν προς κάποιο σημείο του πολεοδομικού συγκροτήματος ή να ανέλθουν στο επίπεδο +1 (ΥΤΛ) προκειμένου να διατρέξουν ανεμπόδιστα όλη τη διαδρομή ως και τα Κωνσταντινοπολίτικα, όπου στη συνέχεια η ΥΤΛ θα ενώνεται ξανά με το επίπεδο 0 (του υφιστάμενου δρόμου). Αντίστοιχα, όσοι έρχονται από τα ανατολικά (προ της σήραγγας στα Κωνσταντινοπολίτικα) θα επιλέγουν το επίπεδο +1 ή 0, εφόσον αντίστοιχα επιθυμούν πλήρη παράκαμψη της πόλης έως τα Νοσοκομεία ή να κατευθυνθούν προς κάποια περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Σύμφωνα με τον κ. Φράγκο, στον υπερυψωμένο δρόμο θα εισέρχονται μόνον ΙΧ αυτοκίνητα και μικρά φορτηγά. Τα βαρέα οχήματα θα υποχρεούνται να χρησιμοποιούν τον υφιστάμενο δρόμο. Ο περιορισμός αυτός είναι αποκλειστικά κυκλοφοριακός και στοχεύει στη μεγιστοποίηση της χωρητικότητας του συνολικού έργου, δεδομένων των ισχυρών μηκοτομικών κλίσεων που υπάρχουν εκατέρωθεν του Επταπυργίου και της συνακόλουθης μείωσης της ταχύτητας των βαρέων οχημάτων. Οι προδιαγραφές κατασκευής ωστόσο του έργου θα επιτρέπουν την κυκλοφορία όλων των οχημάτων στην ΥΤΛ, εφόσον αυτό απαιτηθεί (πχ σε περιπτώσεις πλήρους εκτροπής της κυκλοφορίας στο επίπεδο +1 λόγω αποκλεισμού του επιπέδου 0).

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των μελετητών, μετά την ολοκλήρωση των έργων, ο περιφερειακός δακτύλιος θα είναι σε θέση να απορροφά το σύνολο του κυκλοφοριακού φόρτου (περιφερειακών κινήσεων και εσωτερικών κινήσεων), με μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια για όλη τη διάρκεια ζωής του έργου. Σημειώνεται ότι ο μέγιστος κυκλοφοριακός φόρτος που καταγράφηκε στην ΕΣΠΕΡ ήταν περίπου 170.000 διελεύσεις στη διάρκεια μιας ημέρας. Η ΥΤΛ εκτιμάται ότι θα επιλέγεται από το 30% με 40% των διερχόμενων οχημάτων.

Τέλος, θα υπάρχει ένα ενιαίο κέντρο ελέγχου και λειτουργίας ολόκληρης της ΕΣΠΕΡ, (από τη σύνδεσή της με τον ΠΑΘΕ έως το δρόμο Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανιών). Θα υπάρχει σύστημα τηλεματικής, με πινακίδες μεταβλητού μηνύματος (VMS) και συνεχής παρακολούθηση της κυκλοφορίας, ώστε μόλις σημειώνεται οποιοδήποτε περιστατικό (βλάβη, ατύχημα) θα λαμβάνονται αυτόματα μέτρα κατάλληλης εκτροπής των οχημάτων (εκκένωσης του αντιθέτου ρεύματος, εκτροπής στο αντίθετο ρεύμα, εκτροπής της συνολικής κυκλοφορίας στο επίπεδο 0 ή στο επίπεδο +1), ώστε να μην υπάρχει περίπτωση συμφόρησης της κυκλοφορίας με ατελείωτα μποτιλιαρίσματα.

Πηγή:voria.gr