Αποκάλυψη: Έρχεται απόσυρση παλαιών ΙΧ – Ποιος είναι ο κίνδυνος;


Τη θέσπιση κινήτρων για την απόσυρση οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και την αντικατάστασή τους από ηλεκτρικά αυτοκίνητα και plu-in υβριδικά αυτοκίνητα εξετάζει η κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες τα συναρμόδια Υπουργεία Περιβάλλοντος – Ενέργειας, και Υποδομών και Μεταφορών εξετάζουν να συμπεριλάβουν στον σχεδιαζόμενο κλιματικό νόμο διατάξεις που θα καθιερώνουν το μέτρο της ενίσχυσης των οδηγών ΙΧ, των ιδιοκτητών ταξί και των εταιρειών προκειμένου να αποσύρουν τα συμβατικά οχήματά τους.

Πρόκειται για νέου τύπου απόσυρση, η οποία θα προβλέπει την αντικατάσταση του παλαιού στόλου (σύμφωνα με τις πληροφορίες μας αρχικά, αυτοκίνητα 15 ετίας και άνω) με νέα, plug -in υβριδικά και αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματαΠαράλληλα μέσα στο 2022, πιθανότατα να τεθούν και μέτρα κατά των ρυπογόνων – παλιών ΙΧ, όπως για παράδειγμα είναι το “πράσινο τέλος” που ήδη ισχύει σε άλλες χώρες της Ε.Ε.

Η σχετική νομοθετική ρύθμιση που θα ενταχθεί στον κλιματικό νόμο θα είναι γενικού χαρακτήρα και θα ανοίγει τον δρόμο, ώστε με υπουργικές αποφάσεις να μπορούν να ενεργοποιούνται τα κίνητρα, οι όροι και οι προϋποθέσεις ανά κατηγορία ιδιοκτητών οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης (υγρά καύσιμα κίνησης).

Θυμίζουμε πως η Ελλάδα πρέπει ΑΜΕΣΑ να δράσει για να βελτιώσει την ποιότητα του εισπνεόμενου αέρα – κυρίως των πόλεων της, με την πλήρη απραξία των τελευταίων 8 ετών (και κυρίως της προηγούμενης κυβέρνησης) να στέλνει την Ελλάδα σήμερα στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο 

Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, το πλαίσιο του κλιματικού νόμου αναμένεται να είναι έτοιμο Σεπτέμβριο – Οκτώβριο, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, συμμετέχοντας στη Σύνοδο των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (COP26) που θα διεξαχθεί στη Γλασκώβη, θα έχει στα χέρια του το θεσμικό κείμενο με τους νέους φιλόδοξους στόχους για τη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων. Το Μέγαρο Μαξίμου, λένε πληροφορίες, στοχεύει το πρόγραμμα κινήτρων για την ηλεκτροκίνηση να τρέχει μέχρι το 2030.

Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση σκοπεύει να αξιοποιήσει πλήρως τόσο φέτος όσο και τα έτη 2022 και 2023 το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που επιδοτεί την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτωνποδηλάτων και δικύκλων παρέχοντας μάλιστα και κίνητρα για την απόσυρση των οχημάτων συμβατικής τεχνολογίας.

Στο πλαίσιο αυτό η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σκοπεύει να προχωρήσει σε βελτιώσεις του προγράμματος, ώστε να ενισχυθούν τα κίνητρα της ηλεκτροκίνησης. Πιο συγκεκριμένα οι αλλαγές που έρχονται είναι:

  • Κατάργηση της υποχρεωτικής αγοράς επιδοτούμενου ηλεκτρικού αυτοκινήτου μετά τη λήξη της ελάχιστης αποδεκτής περιόδου χρονομίσθωσης των 36 μηνών. Στόχος είναι να γίνει πιο προσιτή η χρονομίσθωση και να μειωθεί το κόστος των μισθωμάτων, ενθαρρύνοντας τον εξηλεκτρισμό των εταιρικών στόλων.
  • Αύξηση του μέγιστου αριθμού οχημάτων που μπορεί να προμηθευτεί μια επιχείρηση από τρία σε δέκα τόσο για την ηπειρωτική όσο και για τη νησιωτική χώρα.
  • Αύξηση, σχεδόν στο διπλάσιο, του ποσού επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών ταξί. Θα ανέλθει στις 22.500 ευρώ μαζί με το όφελος της απόσυρσης.
  • Επιλέξιμες θα είναι πλέον και δημοτικές επιχειρήσεις όπως και εταιρείες του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
  • Επιλέξιμα για επιδότηση ποδηλάτων θα είναι και νομικά πρόσωπα που δραστηριοποιούνται σε συγκεκριμένους κλάδους, όπως εταιρείες ενοικίασης ποδηλάτων, ξενοδοχεία, εταιρείες διανομής (delivery).
  • Επιλέξιμη η επιδότηση αγοράς και εγκατάστασης «έξυπνου» φορτιστή και από τα νομικά πρόσωπα, εκτός των φυσικών προσώπων που ίσχυε έως σήμερα.

Το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που τρέχει από τον Αύγουστο του 2020 κατόπιν ψήφισης του νόμου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης τον Ιούλιο της ίδιας χρονιάς έχει δεχτεί μέχρι στιγμή 15.000 αιτήσεις από φυσικά και νομικά πρόσωπα για επιδοτήσεις αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δικύκλων και ποδηλάτων. Αντιστοιχούν στο 25% των πόρων του προγράμματος. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το 2019 κυκλοφορούσαν στην χώρα 1.345 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ μόνο το 2020 ταξινομήθηκαν 2.135. Με αποκορύφωμα τον Δεκέμβριο του 2020, που το ποσοστό στις ταξινομήσεις έφτασε στο 10%. Δηλαδή 1 στα 10 νέα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν ήταν ηλεκτρικό. Το 2020 έδωσε τη σκυτάλη στο 2021 το οποίο προς το παρόν κάνει ένα δυναμικό σπριντ έχοντας ήδη σημειώσει το εντυπωσιακό ποσοστό του 5,5%.Περίπου 18 μήνες πριν το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόλις 0,7%.

Φόβοι για «πάγωμα» της αγοράς ηλεκτρικών ΙΧ

Η πρόωρη διαρροή της σχετικής πληροφορίας  για πιθανή αλλαγή στο πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά αλλά και της αυξημένης επιδότησης για απόκτηση ηλεκτρικών Ταξί, υπάρχουν φόβοι οτι θα έχει «φρενάρει» την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων καθώς όσοι ενδιαφέρονται πραγματικά για την απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου να περιμένουν τις νέες -πιθανότατα- αυξημένες επιδοτήσεις. παράλληλα θα δημιουργηθεί και το αίσθημα αδικίας όσων εμπιστεύτηκαν το υπάρχον πρόγραμμα και επένδυσαν στην αλλαγή του ΙΧ τους με ένα καθαρό, ηλεκτρικό. Για το λόγο αυτό εξετάζεται και οι σημερινή αγοραστές ηλεκτρικών να καλυφθούν με το όποιο επιπλέον ποσό επιδότησης αποφασιστεί…

Επίσης ένα ακόμη «μελανό» σημείο του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά έχει να κάνει με τις καταθέσεις των επιδοτούμενων ποσών στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων οι οποίες γίνονται με το σταγονόμετρο εξαιτίας της γραφειοκρατίας, ενώ υπάρχει και θέμα με ελεύθερους επαγγελματίες και μετόχους σε εταιρείες και με τα “Κορωνοχρέη” 

Τώρα η πρόωρη “εξαγγελία” για νέου τύπου απόσυρση είναι πολύ πιθανό να προκαλέσει περαιτέρω «ταραχή» στους υποψήφιους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων καθώς όπως είναι φυσιολογικό θα αναμένουν τις επίσημες ανακοινώσεις μέσω σχετικής νομοθετικής ρύθμισης που θα περιλαμβάνει τα νέα βελτιωμένα οφέλη ώστε να κερδίσουν περισσότερα κατά την αγορά κάποιου ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Μέχρι να πραγματοποιηθούν όλα τα παραπάνω η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων πολύ πιθανόν να «παγώσει» τις επόμενες εβδομάδες ή μήνες μέχρι να οριστικοποιηθεί τι θα πραγματοποιηθεί τελικά και τι θα παραμείνει στο συρτάρι των υπουργικών γραφείων

Πηγή: newsauto