Η «άσπρη σήραγγα» είναι μια νέα οδηγική εμπειρία

Google news logo Βρείτε μας στο Google News. Πατήστε εδώ!


Με την πιλοτική εφαρμογή ανοιχτόχρωμης επικάλυψης οδοστρώματος στη σήραγγα ΘΗΣΕΑΣ στην Κακιά Σκάλα, η Ολυμπία Οδός συνεχίζει το πολυεπίπεδο πλάνο βιώσιμης ανάπτυξης.

Στη σήραγγα «Θησέας» της Κακιάς Σκάλας, στην κατεύθυνση προς Αθήνα, υλοποιήθηκε με επιτυχία η πιλοτική δοκιμή για ανοιχτόχρωμη επιφάνεια οδοστρώματος, για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Πρόκειται για ένα περιβαλλοντικό project αλλά και μια καινοτομία για την οδική ασφάλεια. Ήδη, οι προκαταρκτικές μετρήσεις προμηνύουν μεγάλη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας.

Στόχος είναι η αξιοποίηση των θετικών συνεπειών των ανακλαστικών χαρακτηριστικών των ανοιχτόχρωμων οδοστρωμάτων σε σχέση με τα σκουρόχρωμα, διατηρώντας πάντοτε τα λειτουργικά χαρακτηριστικά της επιφάνειας κύλισης σε υψηλά επίπεδα. Συγκεκριμένα, η εφαρμογή μιας ειδικής επιφανειακής επίστρωσης στο οδόστρωμα μιας σήραγγας έχει ως αποτέλεσμα τον ελαφρύ χρωματισμό του υφιστάμενου ασφαλτοτάπητα και συνεπώς τη μείωση του απαραίτητου επιπέδου λαμπρότητας στη σήραγγα με θετικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο στη λειτουργία της.


Διπλό όφελος
Ο Τεχνικός Διευθυντής, Fabrice Breton, ανέφερε σχετικά ότι «ο θετικός περιβαλλοντικός αντίκτυπος αυτής της πρακτικής είναι διπλός και προκύπτει αφενός από τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, αφετέρου από την αποφυγή αντικατάστασης του ασφαλτοτάπητα, όπου και τα δύο μεταφράζονται σε μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και είναι σύμφωνα με την περιβαλλοντική πολιτική και τις δεσμεύσεις των μετόχων της Ολυμπίας Οδού (VINCI Concessions, Hochtief PPP Solutions, AVAX, TERNA, AKTOR) για το κλίμα και την κυκλική οικονομία.
Οι πρώτες μετρήσεις φωτισμού είναι πολλά υποσχόμενες, καθώς η εξοικονόμηση ενέργειας δείχνει να μπορεί να φτάσει έως και 50% της σημερινής – ήδη μειωμένης λόγω φωτιστικών LED- κατανάλωσης. Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε στενά αυτή την πιλοτική εφαρμογή και μόλις επιβεβαιωθεί ότι κάτω από αυτές τις συνθήκες χρώματος και σήμανσης οδοστρώματος, η καλή εμπειρία που καταγράφεται στις Ευρωπαϊκές Πρακτικές καταγράφεται και στη σήραγγα ΘΗΣΕΑΣ, η νέα τεχνική θα αναπτυχθεί και θα εφαρμοστεί σε άλλες σήραγγες της Ολυμπίας Οδού».


Η πρακτική αυτή μέχρι σήμερα έχει εφαρμοστεί τόσο στην Γερμανία και την Αυστρία, σε σήραγγα μήκους μεγαλύτερου των 1.000 μέτρων, όσο και ευρέως στη Γαλλία, όπου η εφαρμογή επιφανειακών επικαλύψεων που κάνουν φωτεινότερη την επιφάνεια των σηράγγων έχει δώσει εδώ και πολλά χρόνια εξαιρετικά αποτελέσματα.

Η ιδέα της «άσπρης» σήραγγας αναπτύχθηκε στην Τεχνική Διεύθυνση της Ολυμπίας Οδού από τον Fabrice Breton, “with a twist”, σε συνέχεια κάποιας παρουσίασης υλικού για επισκευές οδοστρωμάτων. Στην προκειμένη περίπτωση, η προσαρμογή είχε να κάνει με το ότι δεν απαιτήθηκε η αντικατάσταση του υφιστάμενου ασφαλτοτάπητα, όπως στην παραδοσιακή μέθοδο που έχει εφαρμοστεί σε χώρες όπως η Γαλλία η Ιταλία και η Αυστρία, αλλά η επίστρωση του ειδικού υλικού, μετά από κατάλληλη τροποποίηση.


Η οδική ασφάλεια στο επίκεντρο
Σημαντικά είναι τα αποτελέσματα και στο επίπεδο οδικής ασφάλειας, όπου η πιο ανοιχτόχρωμη επιφάνεια οδοστρώματος δημιουργεί ένα πιο άνετο οδηγικό περιβάλλον. Επιπλέον, τοποθετήθηκε ανακλαστικός εξοπλισμός (μάτια γάτας) κάθε 10 μέτρα κατά μήκος του κρασπέδου και στις δύο πλευρές της σήραγγας, ενώ για να διατηρηθεί η αντίθεση διαγραμμίσεων στο νέο ανοιχτής απόχρωσης οδόστρωμα εφαρμόστηκε ένας συνδυασμός μαύρου πλαισίου με διακεκομμένη λευκή γραμμή στο εσωτερικό του.
Ο Γιώργος Πατεράκης, Traffic & Pavement Manager μάς εξηγεί ότι «Ο σχεδιασμός περιλάμβανε μια σειρά από στάδια, όπως την τροποποίηση της σύνθεσης, τη δημιουργία δοκιμαστικών πλακιδίων για τον έλεγχο των χαρακτηριστικών ανακλασιμότητας, τον έλεγχο των τεχνικών φυλλαδίων για την επιβεβαίωση των λειτουργικών χαρακτηριστικών, καθώς και η διεξαγωγή ελέγχων με βάση την διεθνή βιβλιογραφία».
Η τελική μορφή της σήραγγας
Ήδη τις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας της σήραγγας με το νέο οδόστρωμα, φαίνεται να υπάρχει πολύ καλή ανταπόκριση από τους οδηγούς.
Στους επόμενους μήνες, όταν επιβεβαιωθεί ότι σε αυτές τις συνθήκες χρώματος οδοστρώματος και διαγράμμισης, η καλή εμπειρία που διαπιστώθηκε στις Ευρωπαϊκές Πρακτικές ισχύει και στην περίπτωση της σήραγγας ΘΗΣΕΑΣ, τότε η νέα τεχνική θα επεκταθεί και θα εφαρμοστεί και σε άλλες σήραγγες της Ολυμπίας οδού.



Ο Γρηγόρης Χασάνης, E/M and Tolling Systems Manager αναφέρει σχετικά με το επόμενο στάδιο:
«Άμεσα θα ακολουθήσει μια σειρά μετρήσεων για την επιβεβαίωση του νέου επιπέδου φωτισμού σύμφωνα με την αρχική μελέτη. Αυτό υπολογίζεται να τελειώσει μέχρι το Σεπτέμβρη και μέχρι τότε θα γίνουν οι τελικές προσαρμογές φωτισμού».

Συγκεκριμένα, όταν θα έχει πατηθεί αρκετά από το πέρασμα των αυτοκίνητων μέσα στην αυξημένη κίνηση του καλοκαιριού, θα ακολουθήσουν οι κατάλληλες προσαρμογές:
- στις γωνίες εγκατάστασης των φωτιστικών για βέλτιστο αποτέλεσμα και
- στην τελική ρύθμιση του συστήματος ελέγχου του φωτισμού της σήραγγας - η Ολυμπία Οδός είναι ο μόνος αυτοκινητόδρομος με φωτισμό LED σε σήραγγες και παράλληλα με έξυπνο σύστημα ελέγχουν των φωτιστικών που είναι πλήρως προσαρμοστικό (dimmable).
- στη βελτιστοποίηση του συστήματος AVID (Automatic Video Incident Detection) που χρησιμοποιεί τις κάμερες κλειστού κυκλώματος (CCTV) για να εντοπίζει αυτόματα σημαντικά συμβάντα εντός των σηράγγων της Ολυμπίας Οδού. Όλες οι σήραγγες της Ολυμπίας Οδού είναι εξοπλισμένες με αυτό το σύστημα που αναβαθμίζει την οδική ασφάλεια των χρηστών του αυτοκινητοδρόμου, βοηθώντας παράλληλα το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας του αυτοκινητοδρόμου στο έργο του.