ΕΒΕΠ: Προτάσεις για το φορολογικό σύστημα και τα κόκκινα δάνεια

Google news logo Βρείτε μας στο Google News. Πατήστε εδώ!


Τη Δευτέρα 14 Ιουλίου 2014, πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, όπου συζητήθηκε διεξοδικά το μείζον θέμα της αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος, καθώς και οι ρυθμίσεις των «κόκκινων» δανείων. 

Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, ως άμεσος εκφραστής των αναγκών του επιχειρηματικού κόσμου, θεωρεί ως καθήκον του την υποβολή επικαιροποιημένων, τεκμηριωμένων και στοχευμένων προτάσεων, οι οποίες θα συμβάλουν στη λήψη αποφάσεων, που όχι μόνο θα ανακουφίζουν και θα προασπίζουν τα συμφέροντα των μικρομεσαίων εμπόρων, αλλά κυρίως θα συντελούν στη διαμόρφωση ενός φορολογικού πλαισίου, ιδιαίτερα φιλικού προς το «επιχειρείν» και το οποίο θα διακρίνεται από τον έντονα αναπτυξιακό του χαρακτήρα. 

Διαβάστε αναλυτικά της προτάσεις του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς: 
 
1. Φορολογία επιχειρήσεων: Θέσπιση ενός κοινού φορολογικού συντελεστή, ανεξαρτήτως της νομικής μορφής των επιχειρήσεων (ατομικές, προσωπικές, κεφαλαιουχικές), ο οποίος θα διαμορφώνεται στο 15% επί των κερδών, ενώ σε περίπτωση διανομής αυτών (κερδών) θα επιβάλλεται περαιτέρω επιβάρυνση της τάξεως του 15%, που θα σηματοδοτεί και την εξάντληση/εκπλήρωση των υποχρεώσεων, όσον αφορά στο φόρο εισοδήματος. 

2. Φορολογία φυσικών προσώπων: Ο φορολογικός διαχωρισμός των πολιτών με βάση την πηγή του εισοδήματος και όχι με βάση τις συνολικά διαθέσιμες απολαβές, ανεξαρτήτως πηγής προελεύσεως, αποτελεί απροκάλυπτη παραβίαση των βασικών αρχών της φορολογικής δικαιοσύνης, η άμεση αποκατάσταση της οποίας πρέπει να τεθεί ως απαρέγκλιτη προτεραιότητα της αναμόρφωσης του φορολογικού 
καθεστώτος.
Ως εκ τούτου, προτείνεται: 
· Η υιοθέτηση ενιαίας κλίμακας φορολογίας εισοδήματος, με διατήρηση του υφιστάμενου αφορολόγητου ορίου των 9.500 ευρώ (9.545), με πρόβλεψη για κατοχύρωση της περαιτέρω προσαύξησή του κατά 500 ευρώ για το πρώτο εξαρτώμενο τέκνο, επιπλέον 500 ευρώ για το δεύτερο εξαρτώμενο τέκνο και κατά 800 ευρώ από το τρίτο εξαρτώμενο τέκνο και πάνω. 

3. Τεκμήρια διαβίωσης: Πλήρης κατάργηση των τεκμηρίων από το οικονομικό έτος 2015 (χρήση 2014), εξαιτίας της πληθώρας των στρεβλώσεων, των αδικιών και των εσφαλμένων συμπερασμάτων που προκαλούνται, με άμεση συνέπεια την υπέρμετρη επιβάρυνση των υπόχρεων. 

4. Προκαταβολή Φόρου Εισοδήματος Επιχειρήσεων: Προτείνεται η μείωση κατά 50% των υφιστάμενων ποσοστών προκαταβολής φόρου για το επόμενο οικονομικό έτος, τόσο για τις ατομικές & προσωπικές επιχειρήσεις (υφιστάμενος συντελεστής 55% επί των κερδών), όσο και για τις κεφαλαιουχικές (υφιστάμενος συντελεστής 80% επί των κερδών). Παράλληλα, ενδείκνυται η καθιέρωση της ισχύς των μειωμένων επιβαρύνσεων/συντελεστών, όχι μόνο για τα τρία πρώτα χρόνια λειτουργίας των επιχειρήσεων, αλλά για το συνολικό χρονικό διάστημα της δραστηριοποίησής τους.

5. Τέλος επιτηδεύματος: Η αύξηση του τέλους επιτηδεύματος από 500 € σε 650 € για τους ελεύθερους επαγγελματίες και επιτηδευματίες, από 500 € σε 1.000* € για τις επιχειρήσεις και από 300 € σε 600 € για κάθε υποκατάστημα επιχείρησης αποτελεί ένα άδικο και αντιαναπτυξιακό μέτρο, το οποίο στοχοποιεί και αποθαρρύνει την ανάληψη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών. Η επαναφορά του εν λόγω τέλους στα προηγούμενα επίπεδα, αποτελεί μία από τις πρώτες διορθωτικές κινήσεις στις οποίες πρέπει να προβούν οι ιθύνοντες του Υπουργείου Οικονομικών, με την περαιτέρω συρρίκνωσή του ή ακόμη και την πλήρη κατάργησή του, όταν οι οικονομικές συνθήκες ωριμάσουν, να αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο για την επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας. 

6. Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης: Ακόμη ένα μέτρο το οποίο θεσπίστηκε εν μέσω οικονομικής κρίσης, προκειμένου να επιτευχθεί η τόνωση των κρατικών εσόδων, με συντελεστές που κυμαίνονται από 1% - 4% για έχοντες εισοδήματα, άνω των 12.000 ευρώ και το οποίο συνέβαλε στην απομύζηση επιπλέον πόρων από ελεύθερους επαγγελματίες, μισθωτούς και συνταξιούχους, θα πρέπει, με τη σταδιακή αποκατάσταση κάποιων βασικών οικονομικών μεγεθών να αναθεωρηθεί – μέσω της μείωσης των συντελεστών – είτε ακόμη και να καταργηθεί στο προσεχές χρονικό διάστημα. 

7. Ρύθμιση Ληξιπρόθεσμων Οφειλών στην Εφορία: Ένεκα της παρατεταμένης οικονομικής ύφεσης και των δυσμενών συνεπειών που αυτή συνεπάγεται, οι υπεύθυνοι διαμόρφωσης του πλαισίου διευθέτησης των εκκρεμών φορολογικών οφειλών/υποθέσεων, θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη την περιορισμένη 
ρευστότητα, που διακρίνει τη συντριπτική πλειονότητα του επιχειρηματικού κόσμου, εξαιτίας της συρρικνωμένης καταναλωτικής δαπάνης και του ισχνού τζίρου που αυτή συνεπάγεται. Προκειμένου λοιπόν οι ελεύθεροι επαγγελματίες/επιτηδευματίες να μπορέσουν να ανταποκριθούν στο σύνολο των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους, ενδείκνυται η αναπροσαρμογή του υπάρχοντος καθεστώτος και η θέσπιση πλαισίου 
που θα προβλέπει, υπό προϋποθέσεις, την επέκταση του αριθμού των δόσεων, έως τις 100, διάταξη η οποία ισχύει άλλωστε και για τις οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία. 

Επίσης, αντικείμενο ενδελεχούς επανεξέτασης θα πρέπει να αποτελέσει η προοδευτικότητα των περαιτέρω επιβαρύνσεων και των προσαυξήσεων, καθώς η εμπειρία των προηγούμενων ρυθμίσεων κατέδειξε ότι, καταλήγουν σε ένα ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο. Σε κάθε περίπτωση οι υιοθετούμενες ρυθμίσεις θα επιτύχουν το 
στόχο τους, εφόσον μηδενιστούν οι πρόσθετοι φόροι ή τα πρόσθετα τέλη που 
βεβαιώνονται με την κύρια οφειλή για όλα τα έτη. 

8. Εκλογίκευση προστίμων: Οι υφιστάμενες σχετικές φορολογικές διατάξεις μπορεί να προβλέπουν την περικοπή σε μεγάλο ποσοστό των αρχικώς ορισθέντων φορολογικών προστίμων, σε καμία όμως περίπτωση δεν διακρίνονται για την ορθολογικότητά τους, σε μία μάλιστα περίοδο, όπου η δραματική συρρίκνωση της 
αγοραστική δύναμης των καταναλωτών επηρεάζει άμεσα και επί τα χείρω τον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων.

Ως εκ τούτου, ακόμη και τα πρόστιμα των 250 και 500 ευρώ για την μη έκδοση ή την εκπρόθεσμη έκδοση φορολογικών στοιχείων για τις επιχειρήσεις/επιτηδευματίες που τηρούν απλογραφικά και διπλογραφικά βιβλία 
αντίστοιχα, φαντάζουν ως ανυπέρβλητο εμπόδιο, για τη χειμαζόμενη ελληνική επιχειρηματικότητα, με την περαιτέρω απομείωση τους να συνιστά άμεση προτεραιότητα. 

Ζωτικής σημασίας για την επιβίωση χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρηματιών/ελεύθερων επαγγελματιών και μισθωτών αποτελεί η επαναφορά της ισχύος του Διοικητικού Συμβιβασμού, σε περιπτώσεις επιβολής προστίμων, πρόβλεψη η οποία αυθαιρέτως και χωρίς κανένα ίχνος λογικής καταργήθηκε στο πλαίσιο της πρόσφατης αναπροσαρμογής του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών.

Η νομοθέτηση εξοντωτικών προστίμων, σε συνδυασμό με την άρση της δυνατότητας προσφυγής σε Διοικητικό Συμβιβασμό, συνιστά κατάφωρη παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης μεταξύ των υπόχρεων, ενώ ταυτόχρονα παρασύρει στο χείλος του γκρεμού πληθώρα συνεπών φορολογουμένων.

9. Αλλαγές στο σύστημα ΦΠΑ: Η θεσμοθέτηση μίας σειράς ευεργετικών διατάξεων όπως:

α) η απαλλαγή από την υποβολή δηλώσεων Φ.Π.Α. για μικρές επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες με σχετικά μικρό τζίρο της τάξεως των 20.000 – 25.000 ευρώ σε ετήσια βάση

β) η αυτόματη επιστροφή Φ.Π.Α. χωρίς τη διενέργεια ελέγχων, 
για τις συνεπείς επιχειρήσεις

γ) ο συμψηφισμός του χρεωστικού και του πιστωτικού ΦΠΑ των επιχειρήσεων, τόσο με ιδιώτες όσο και με το σύνολο των φορέων του Δημοσίου και η καταβολή του συγκεκριμένου φόρου στις φορολογικές αρχές με την 
πληρωμή του τιμολογίου και ανεξαρτήτως από την ημερομηνία έκδοσής του,

δ)η παρακολούθηση και όχι αφαίρεση του Α.Φ.Μ., καθώς η αφαίρεση ισοδυναμεί με «ξαφνικό θάνατο» για τις επιχειρήσεις, ενώ στερεί έσοδα από το Δημόσιο και με δεδομένο ότι δεν θέλουμε να προστατέψουμε κανέναν φοροφυγά, αποτελούσαν και συνεχίζουν να αποτελούν πάγια αιτήματα του Ε.Β.Ε.Π., η ικανοποίηση των οποίων εκτιμάται πως θα αποβεί ωφέλιμη, όχι μόνο για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, αλλά και για την ίδια τη φορολογική διοίκηση και την αποδοτικότερη λειτουργία του φοροεισπρακτικού μηχανισμού. 
 
10). Ισχύς του μέτρου της συλλογής αποδείξεων και για τους ελεύθερους 
επαγγελματίες: Η επιλεκτική εφαρμογή του μέτρου συλλογής των αποδείξεων σε συγκεκριμένες μόνο ομάδες, όπως οι μισθωτοί και συνταξιούχοι, αγγίζει τα όρια του παραλογισμού, καθώς στην ουσία στερεί τη δυνατότητα κάρπωσης φορολογικών ελαφρύνσεων από την πλευρά των επιτηδευματιών/ελεύθερων επαγγελματιών, υποτιμώντας την πολύτιμη συνεισφορά τους στην προσπάθεια τόνωσης της 
καταναλωτικής δαπάνης.

Το Ε.Β.Ε.Π. έχει από μακρού προτείνει να εκπίπτει το σύνολο των αποδείξεων όλων των επαγγελματικών κλάδων και όλων των φορολογουμένων κατά ένα ποσοστό από το εισόδημά τους και το υπόλοιπο αυτού να φορολογείται με βάση την υφιστάμενη φορολογική κλίμακα.

Η αφομοίωση ενός τέτοιου συστήματος θα βελτίωνε τη φορολογική συνείδηση των υπόχρεων, παρέχοντάς τους ένα ισχυρό κίνητρο συλλογής αποδείξεων. 

11). Αναμόρφωση Τελωνειακής Νομοθεσίας 
 
Α) Αναμόρφωση του άρθρου 10 του Ν. 438/76 όπως τροποποιήθηκε μέχρι σήμερα, καθόσον παρουσιάζει νομοθετικά κενά και ασάφειες στην απαλλαγή από Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης των τροφοεφοδίων που προορίζονται για ορισμένες κατηγορίες πλοίων γραμμών εξωτερικού. 

Για τον εφοδιασμό πλοίων γραμμών εξωτερικού είναι απαραίτητη η απαλλαγή των εφοδίων από όλες τις δασμολογικές και φορολογικές επιβαρύνσεις. Η επιβολή οποιονδήποτε επιβαρύνσεων αυξάνει το κόστος των εφοδίων και οδηγεί σε άρνηση εφοδιασμού από την Ελλάδα, προτιμώντας άλλους προμηθευτές στη διεθνή αγορά (γειτονικά λιμάνια της Μεσογείου). 
 
Συνίσταται ανάγκη αναμόρφωσης ή τροποποίησης της σχετικής νομοθεσίας (άρθρου 10 του Ν. 438/76 και άρθρου 27 του Ν. 2859/00 για τον ΦΠΑ).